Nye rør: Kobber/Jern installation

Hej
Jeg har for 3 år siden fået installeret et nyt naturgasfyr. Jeg har nu hørt at der ikke må være kobber og derefter jernrør i en installation, som de har lavet hos mig. Se billede. Jeg har nu fået en utæthed midt på et jern vandrør (vandrøret blev også udskifter også 3 år gammel).
hvad tænker I her - burde jeg ikke kræve at få sat nye jernrør op omkring installationen samt få uskiftet utætheden? 
På forhånd tak.
Mvh Nicolai

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jo da, bare du betaler for det, da der nok er jernrør i hele huset kan bare begynde at spare op.
Typisk sjusket VVS-arbejde!
Det er klart ulovligt at monterer kobberrør, foran galvaniseret rør, når der er tale om varmt og kold vand.
Rør for Centralvarme undtaget.
Der er formentlig også kobberrør inde i Varme-unitten, så du vil løbende få utætheder på dit varme- og kolde vandrør, selv om kobberrørene blev udskiftet, uden for varme-unitten.

For mig at se er der 3 eller 4 mulige løsninger:
1. VVS'er monterer "grisehaler" i overgangen, fra kobberrør til galvaniseret rør, for kold- og varme vand. I bedste/heldisk fald på VVS'er regning.
2. VVS'er udskifter varme-unitten til en kobberfri unit. I bedste/heldisk fald på noget af VVS'er regning.
3. Udskiftning af alle koldt- og varmtvandsrør, til "plastrør". Helt klart den dyreste løsning.
4. Løbende udskiftning af tæret rør, hvert 3-4 år.

En evt. Rørskadeforsikring dækker kun skjulte rørskade.
Hej GSH
Tak for din besked med mange muligheder

​Jeg vil kontakte firmaet på mandag og tage snakken med dem. 
Når man bestiller en autoriseret vvs-er til at udskifte gasfyr (og varmtvandsbeholder) er det vel med en formodning om at det bliver lavet efter gældende regler.
Det er helt klart en ommer på firmaets regning.
Du kan godt forvente at samtlige jernrør efter kobberrør har taget skade, og således bør udskiftes.
Bliver der problemer, kunne du prøve at kontakte sik@dk (sikringsstyrelsen), og høre deres vurdering.

Søren O
Annonce
Enig i det ovenstående.
Der er også løbet Dihydrogenmonoxid igennem rørene som er et farligt stof:
  • kaldes også hydroxylsyre og er hovedkomponenten i syreregn.
  • bidrager til drivhuseffekten.
  • kan på gasform forårsage alvorlige skoldninger.
  • bidrager til nedbrydningen af vores smukke landskaber.
  • fremskynder korrosion og rustdannelse af mange metaller.
  • kan bevirke elektriske kortslutninger og nedsat effektivitet af bilers bremser.
  • er blevet fundet i tumorer udskåret hos terminale kræftpatienter.
På trods af sin farlighed anvendes dihydrogenmonoxid ofte:
  • som opløsnings- og kølemiddel i industrien.
  • i kernekraftværker.
  • i produktionen af flamingo.
  • som brandhæmmende middel.
  • i mange former for grusom dyreforskning.
  • til spredning af pesticider; selv efter udvaskning forbliver emnet forurenet med dette kemikalie.
  • som tilsætningsstof i "junk-foods" og mange andre fødevarer.
Så om det overhoved er muligt at redde huset er tvivlsomt.
larsen56 med Dihydrogenmonoxid mener du sikkert H2O, som er det mest anvendte opløsningsmiddel, det kaldes også vand. 

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis