Er det bly og hvad gør jeg så

Jeg har nedtaget et gammelt fuglehus der har hængt i haven siden vi købte huset.

Det skal nu på genbrugspladsen og inden da skal taget af resten, men jeg mistænker lidt taget for at være blyplader. Er det så farligt for mig at gå igang med med et koben?

Ask
Jeg har nedtaget et gammelt fuglehus der har hængt... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Bly i fast form er ganske ufarlig. Det er kun når det smeltes man skal være opmærksom dampene.
Rantzau skrev den 12-08-2021 10:34:41

Bly i fast form er ganske ufarlig. Det er kun når det smeltes man skal være opmærksom dampene.

Og/eller når man sliber det med maskiner

Rantzau skrev den 12-08-2021 10:34:41

Arrh helt så ufarligt er det heller ikke, det optages også fint i mad, gennem huden eller i lungerne.

Tror du skal huske at vaske fingre når du har håndteret det - uanset du har brugt handsker, og et godt støvværn er også at foretrække hvis eg er i maling og man skal slibe.

https://www.sundhed.dk/borger/patienthaandbogen/akutte-sygdomme/sygdomme/forgiftninger/blyforgiftning/

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

For mange år siden da jeg gik i folkeskolen, fik vores lære blyforgiftning, hans hobby var at lave blyindfattede ruder, med de der færdige blybånd, som blev loddet sammen.

Vi prøver igen, i morgen --
Herregud! - den smule bly i et fuglehus er der ingen grund til at bekymrer sig om.   
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også