Udskiftning af kontakt

Hejsa

Håber nogen herinde kan hjælpe en amatør i nød. Jeg er ved at skifte stikkontakter, rammer og tangenter i mit hus. Men er stødt på et lille problem ved et noget ældre stik på mit badeværelse.
Jeg er simpelthen i tvivl om hvor de to "ledere" - altså den sorte og hvide ledning, skal føres ind i den nye kontakt?
Jeg vedhæfter lidt billeder og håber på lidt assistance.

God dag

Vh
Hjorten
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
  1. Jeg havde lidt problemer  med at uploade flere billeder i den oprindelig besked. Nu er der billede af den gamle kontakt, den nye kontakt og de ledninger, jeg ikke ved hvor skal føres ind i den nye kontakt.

Du kan desværre ikke bruge den nye stikkontakt der.

Først, er den med jord, men du har ikke jord i din installation, så det er No go.

Dels så passer din dåse ikke til de nye stikkontakter. Men kun de de gamle shaver kontakter, som du har afmonteret.

2 løsninger:

Sæt den gamle stikkontakt på plads igen.

Få en elektriker ud og sætte ny dåse i væggen (og der skal nok også bruges en murer 😕) og få ham til at trække en jord med ned til den nye kontakt.

 

Velkommen til.
Det du har gang i der er en større omgang.
1. Den gamle kontakt er en shaver kontakt og dåsen til den skal skiftes til en anden dåse, før du kan montere din stikkontakt, da den ikke passer i den dåse der sidder der nu.
2. For at det skal blive lovligt/sikkert skal du have trukket en jordledning ned til dåsen/stikkontakten, for du har købt den rigtige stikkontakt, men den må ikke monteres uden en jordledning.

Typisk var de gamle shaverstik monteret ved siden af spejlet lige over håndvasken og her kan der med lethed komme stænk fra håndvasken som så vil/kan trænge ind i enten stikkontakten eller det der måtte sættes i den.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Inden du hugger dåsen ud, skal du lige undersøge ,om du har et par fliser magen til de gamle. Som det er anført ovenfor, skal du trukket en ledning mere i røret, så du får en jordledning med. At mure en ny dåse og skære fliserne til og lime den fast er gds arbejde. Det er lovligt ar have en stikkontakt ved siden af spejlet.

fase
Annonce
En mulighed kunne også være at montere en 1,5 modul stikkontakt uden jord og så bruge en bred 68 mm ramme. 1,5 modul uden jord kunne f.eks være en af dem med usb stik i den skal så vendes på hovedet da skruetårnene i dåsen sidder for neden, og så skal der bruges afbryderskruer istedet for de klør der er nu. En 68 mm ramme plejer at kunne dække de normale gule dåser man brugte dengang til shaverstik, men mon ikke den dåse der sidder nu har samme str.
Hej allesammen
Tusind tak for input ;)
Jeg var fra start blevet vejledt i gå med 68 ramme, så den har jeg klar og den dækker fint. Men vil det sige, at hvis jeg tager en kontakt uden jordstik, så burde det kunne spille? Eller skal der være USB?
Der var afbryderskruer i, i forvejen, så dem tænker jeg at genbruge.

Jeg tænker denne almindelige kontakt i stedet
https://www.greenline.dk/elartikler/lauritz-knudsen-fuga/stikkontakter/lk-fuga-enkelt-stikkontakt
Ja, den stikkontakt er OK og så med en 68 ramme.

fase
Som en her og nu løsning, hvor du får en stikkontakt og lovlig løsning (måske?) Så ja men.

Den kommer jo til at skulle sidde på hovedet, som nævnt tidligere, altså kontakten nedad. Ved ikke om det er en lovlig opsætning, men funktionsmæssigt burde det ikke have nogen betydning.

Du skal blot være klar over og være indforstået med, at det er og vil ligne en hjemmelavet løsning, men kan du acceptere udseendet af den omvendte kontakt, så hold den til du en dag renoverer badeværelse.

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis