Klar epoxy maling over fliser?

Hej. Jeg vil gerne gøre noget ved mine grimme fliser på badeværelset.
Jeg har besluttet at male fliserne på væggen hvide. Her har jeg læst mig frem til at man kan male dem med epoxy maling. Fliserne på gulvet er egentlig fine nok, men jeg tænker om man kan man kan male dem over med en transparent  epoxy maling for at opfriske og gøre det mere rengøringsvenligt altså undgå fuger hvor der sætter sig mug og skidt.
Er der nogen der ved noget om dette, om det er muligt? Jeg ønsker ikke at lave et epoxy gulv, blot at male med epoxy maling, da det har åbenbart har bedre holdbarhed end almindelig maling i vådrum. Håber nogen kan hjælpe. På forhånd tak:)
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Julie. Har selv gjort det, og det kan du sagtens. MEN holdbarheden er stærkt begrænset - du kommer til at skulle gentage processen hvert år, i hvert fald på gulv. På væggene holder det lidt bedre.
Fedt tak!
Men tænker at når det er transparant epoxy, så er det måske ikke så tydeligt når det efterhånden bliver slidt af? Så er det vel bare tilbage til det gamle? Hvis man nu fortryder og bliver træt at at skulle gentage hvert år😅
Tror du det holder længere hvis man giver mange lag?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jo du har ret, transparent bør ikke være så slemt - mit problem var at jeg malede med grå oven på hvid, og så ses huller tydeligt.
Det laver sådan et gummi agtigt lag du kan kradse i med spidse ting. Så det hjælper ikke at lave flere lag, efter min mening.
Ja okay det kan jeg godt se kan blive et problem. Ville du tro at maling på fliserne på væggen vil komme til at holde bedre?
Hej Julie !
Jeg synes helt klart du skal imprægnere fugerne i gulvet i stedet, eller lægge nye klinker (evt ovenpå de gamle hvis der er plads og det ellers giver mening)
Efter min mening er det en dårlig løsning.
Jeg synes sjældent det bliver rigtig godt at male ovenpå klinker.
Jeg ville pudse op med en hæftemørtel, enten i hvid eller en grå der så bliver malet efterfølgende.
Jeg ved godt det er lidt mere krævende arbejde end at male, men synes også resultatet ser langt mere gennemført ud.
Du kan finde videoer og beskrivelser af processen, søg feks på "hæftemørtel på klinker" eller søg her i forummet på feks "Puds på klinker" eller "multi280 på klinker"

Mvh Henrik 

-viden er roden til alle problemer og alle løsninger-

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Henrik hvilket middel bruger du til imprægnering af fuger? Det lyder da smart

Julie -> vægge bliver helt fine. Jeg har ikke skullet male igen på vægfliserne. Men gulvet går man noget mere på. Selv en robotstøvsuger kan finde på at rive op i epoxy laget.
@Philippe82: Enten har du smurt epoxymaling på en fedtet / uren overflade, du har ikke fået det blandet ordentligt, eller du har brugt noget elendigt epoxymaling. Normalt vil epoxymaling være hårdt og meget slidstærkt, hvorfor det også bruges i værksteder, garager, industribygninger mv. En (robot)støvsuger skulle godt nok ikke kunne lave skader i et gulv, der er malet med epoxybaseret maling!

Hellere leje end at bo på gaden.
Overfladen var både renset og kørt over med en rystepudser.. men det kan da godt være malingen var dårlig, den var fra harald skrald.
Det man skal huske med epoxy maling er, at det er en 2-komponent maling, som kræver åndedrætsværn og MEGET kraftig udluftning under arbejdsprocessen.
Der ud over, så er der mange der fejlagtigt tror, at man kan "forlænge levetiden" med en gang fortynder. Det kan man ikke. Når først den kemiske process er sket i epoxy malingen, er den færdig med at hærde, og man laver bare en "tynd klat tygge gummi" ovenpå hvad man nu maler, hvis man ikke blander malingen lige før brug, og i korrekte blandings forhold (typisk 1 del hærder til 4 dele maling, men varierer alt efter producent, produkt og kvaliteten af komponenterne).

En maling der er mere "gør det selv", men som stadigvæk kræver kraftig ventilation og åndedrætsværn, er terpentin baseret maling. De tager dog op til 14 dage for at hærde ordentligt op, hvorfor man kun skal male et gulv man kan undvære i LANG tid med denne type maling, til gengæld er det MEGET slidstærkt, men ikke helt så ridse og slag-stærkt som epoxy.

 

@Philippe82: Med mange ting gælder, at køber man noget ordentligt, så græder man kun en gang! Jeg har kendskab til almindelig akrylmaling fra Harald Klytår, og jeg køber aldrig det lort igen. Jeg kunne ikke forestille mig, at deres epoxymaling er en dyt bedre.

@Steensen: Moderne epoxy findes uden organiske opløsningsmidler, som er mere eller mindre uskadeligt at arbejde med. Det stinker og er ikke rart at opholde sig i, så mange vil sikkert bruge et åndedrætsværn hvis ikke udluftning er god nok.

Se feks denne video.

Hellere leje end at bo på gaden.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også