Indvendig væg af træ, strå, hønsenet og puds

Hej LDS,

Jeg er i gang med en totalrenovering af køkkenet. Bygningen jeg bor i er fra 1937, og der gemmer sig på mange dårlige/mærkelige vægge med lunker, buler og meget løst puds.

Jeg er nu stødt på en trævæg bygget op af 2 lags træplader (lodret, vandret), med strå sat fast med ståltråd / hønsenet, efterfulgt af en god lag puds. Som I kan se på billederne, så er jeg nået helt ind til træet flere steder, og spørgsmålet går på hvordan det er nemmest og bedst at reparere?

Som jeg ser det har jeg 2 overordnede muligheder:
  • Fjern det mest løse puds og puds efter med pudsemørtel for at reparere 'pletvis'
  • Fjern alt ind til brædderne, sæt gipsplader op, og gør dem fine.
Er der noget der er mere fordelagtigt end andet, og er der nogle gode muligheder jeg har overset?
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan selvfølgelig godt lade sig gøre at reparere pudset, men det er ikke just et begynderprojekt, det er meget nemmere at rive alt puds, strå og hønsenet ned og sætte gips eller fibergips op på den bræddevæggen der står tilbage.
Det kommer meget an på hvor meget løs puds der er, og hvor mange andre forhindringer der er ud over det der måske er et gasrør.
Det er ikke særlig svært at pudse op igen, når de dele største af væggen er intakt. Så bruger man det som leder til at holde retningen på pudslaget.
Du skærer allerede nu en pæn liste som sømmes på dørkarmen med dykkere. Denne skal være høvlet og pudset på siden ind imod dørpladen så den efter rengøring er klar til at male som dørkarmen. Den skal passe så den netop går ud til højden på pudslaget.
Det måles med retskinne (en 2 m lodstok eller et lige bræt.) eller snor
Så blander man mørtel og presser det på med pudsebræt. Bagefter trækkes der af ved at zig zagge opad med eksisterende væg og din liste ved døren som ledere. Gulvet skal være rengjort inden så det puds der falder ikke bliver forurenet og kan ganbruges med det samme.
Der vil så mangle lidt hist og her i pudslaget, som så udfyldes og der køres igen opad med retskinne. Når zig xag mønstret ses over hele overfladen, ventes en 1/2 - 1/1 time så pudses der efter med pudsebræt i cirkelbevægelser. små huller efterfyldes.
Du skærer lige ca. 1 cm fri ved listen ved døren så eventuelle smæk med døren ikke  smuldrer selve kanten.
Stikkontakt og afbrydere afmonteres forinden, ledninger afsluttes i samlemuffer og stoppes ind i dåse. Denne udfyldes med rockwoll, gamle aviser ell. lign. Så et det nemt at prikke pudslaget væk nogle dage efter. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for svar begge! Har valgt at rive ned indtil træ og sætter nogle plader op :-) 
Jeg tror også det er det rigtige valg, men rigtig fin forklaring af proceduren ved pudsreparation af Erik !!! 👍

Mvh Henrik 

-viden er roden til alle problemer og alle løsninger-

Enig - jeg endte med at bruge din pudsereparations-guide andre steder! Dog har jeg lidt svært ved at få zigzag mønsteret frem: Ligemeget hvor tynd jeg laver mørtlen synes jeg den tørrer super hurtigt. Jeg fugter min væg rimelig meget forinden, men den suger stadig super meget.. jeg tror dog resultatet bliver fint nok alligevel

ift. stikdåsen der hvor jeg skal sætte gipsplader op, er den indre dåse ca 18mm ud fra væg, hvor gipsplader er hhv 13/15 mm tyk. Jeg går ud fra at man burde lave stikdåsen plan med væggen? Er det nemmest man afstandsklodser under gipsplader, spartling på de sidste 3mm ovenpå gips? Eller riv den gamle stikdåse ud og få noget der ligger +15 fra de nuværende træstykker?

Annonce
Zig Zag mønstret er uden betydning. Det er bare mærkerne efter retskinne som viser at du har udfyldt det over hele fladen. Og ja pudslaget vil tørre hurtig op på gamle tørre brædder, de suger vandet ud af mørtelen.
Der er 2 muligheder.
Riv dåsen ud og bore en forfra dåse ind bagefter, det er beregnet til gipsplader. ( det indebærer at det helst skal være kabler inde i væggen da det ellers ikke er nemt at få korrekt ind i dåsen.
ELLER når du har sat gipsplader op er det måske kun 1-2 mm og det kan man godt skære af kanten på dåsen hvis det er en grøn plast dåse.
UPS jeg scrollede lige op på billedet og kan ane at det vist er en gammel trædåse. Det er ikke noget at gemme på. Hvis man skruer ind i bunden af dem flere gange så kan skruer ikke tage fat igen.
Så udskift dåsen til noget der passer. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg får sat en ny   

Endnu et spørgsmål, som sikkert er stillet mange gange: før fuldspartling og glasfilt på væg, kan jeg læse mig til at alt løst på væggen skal fjernes, og gerne al maling + tapet også. 

Der er dog nogle af mine gamle vægge der har  sjove kombinationer af mærkelige malinger, spartel osv., hvor noget er det er meget svært at få af uden at grave helt ned i grovpudsen - og så bliver det jo en væsentlig større opgave at reparere.

Så spørgsmålet er:  Selvom det selvfølgelig ville være bedst at få af, kan det lade sig gøre at beholde det på, uden at skyde sig selv i foden? Kan jeg på nogen måde teste bæreevnen på overfladen?
Hvis det er meget svært at få af så lad det sidde. Det gælder dog ikke tapet, da det har det med at løsne sig når man kommer med noget fugtig ( maling eller spartel) 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også