Silikonefuge ved montage af brusearmatur?

Hej LDS!

Jeg er igang med at skifte brusearmatur i mit hus, efter at have tænkt på at det skulle gøres siden vi flyttede ind i 2019. Sådan går det jo. Da jeg pillede de eksisterende rosetter af kunne jeg se at disse var fuget fast hele vejen rundt med noget, efterhånden ret sprødt, silikonefuge (tror det er 20 år gammelt). Denne løsning har jeg aldrig set før, da rosetterne jo alligevel ikke er tætte ved gevindet. Derudover bemærkede jeg at der mellem udtag og fliser/væg ikke var fuget med silikone, hvilket jeg undrer mig meget over. Jeg har så udfaldet de 2-3 mm hele vejen rundt med sanitetssilikone.

Jeg er dog blevet i tvivl om, hvorvidt jeg også bør fuge rundt om det udtag hvori min forskruning er monteret (1-2mm inde langs den indvendige del af det grønne plastik-udtag), da jeg ikke er klar over om der gennem dette kan trænge vand ind i bagmuren (porebeton). Min umiddelbare tanke er, at det nok kun kan være en fordel at fylde fuge herind. Eneste problem jeg kan se opstå er hvis fastgørelsen af forskruningen (tætnet med pakgarn og -salve) begynder at lække.

Så mine spørgsmål går på:
  1.  Bør jeg fuge langs den grønne indvendige rand, mod hun-gevindet hvori forskruningen er monteret?
  2. Bør jeg fuge langs randen af rosetten, som der oprindeligt var gjort?


På forhånd tak! :)

Ingeniør født med ti tommelfingre
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville nok bare fuge godt og vel den øverste halvcirkel af rosetten, så kan du stadig opdage evt utæthed i pakningen (ret usandsynligt) og der løber ikke vand ned ovenfra.
Sådan logisk set, ved ikke hvad "standardproceduren" er 😉

Mvh Henrik 

-viden er roden til alle problemer og alle løsninger-

Tak for svar. Så vidt jeg kan læse mig frem til er rosetten kun til pynt og bør ikke have “kritisk” funktion, så jeg begynder at hælde mere og mere til at fylde hele hullet i væggen med silikone, og intet på rosetten.

Når man har en dreng på knapt et år så kan vand bevæge sig i alle retninger når han bliver sat i badekarret 😁

Ingeniør født med ti tommelfingre
Det er bedre at få lukket i væggen som du siger og så lade rosetten være.

 

Tak for svar bibihest. Jeg tror som udgangspunkt jeg lader rosetten være fri som du skriver, og så fuger jeg således der er lukket tæt ind i væggen, men uden at fuger direkte på forskruningens gevind (så vidt det nu kan lade sig gøre, med den begrænsede plads der er at arbejde med fugepistolen). Det må alt andet lige være en bedre løsning end den gamle med sprød silikone på rosetterne, hvor vandet havde adgang til bagmuren.

Ingeniør født med ti tommelfingre
Hvordan fastgør i jeres rosetter? Mine hænger bare og dingler løst, og det er ellers sat op af prof VVS.
Philippe82 skrev den 05-08-2021 17:30:06

Hvordan fastgør i jeres rosetter? Mine hænger bare og dingler løst, og det er ellers sat op af prof VVS.

De plejer at have et lille gevind, der passer på forskruningerne, men kan være de er ødelagt hvis man har skruet dem over


 

De fåes med både 1/2” og 3/4” gevind, og de bør ikke hænge hvis opsat af professionel, medmindre det måske er et meget gammelt system.

Ingeniør født med ti tommelfingre
Så blev der fuget. Ikke så kø t, men det var ikke så let ude langs kanten af hullerne i fliserne :-) Det skal heldigvis dækkes.

Ingeniør født med ti tommelfingre
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis