"Genstart" af græsplæne

Hej alle,
 
Vi håber at der findes nogle som er lidt mere kyndige ift. havearbejde end vi er.

Vi har en græsplæne på cirka 450 m2 (+/-) som er fyldt med ukrudt, huller, små bakker osv., at vi har opgivet at få den pæn, så nu vil vi fræse den og starte for fra, men vi er blevet anbefalet at "slå græsplænen ihjel" inden vi fræser den pga. den store mængde ukrudt som er i den. Der er dog ikke rigtig nogle som kan fortælle os hvad vi skal bruge til det.
Vores eget bedste bud er RoundUp men det virker til at vi skal bruge temmelige mange liter, for at "nå hele vejen rundt". Findes der noget godt alternativ, eller er det total spild af tid at først give den gift..?

Vh Stig
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
RoundUp/glyphosat er en rigtig god ide hvis du skal omlægge din græsplæne pga ukrudt, men mange liter? Nu ved jeg selvfølgelig ikke hvor koncentreret det fra eks byggemarkeder er. Men en roundup 333 vil jeg mene der skal bruges 2,5 liter pr ha. (1 ha.= kvadratmeter=Hvilket vil sige du skal bruge 112 ml) Tilsæt noget kvik up også. Og udbring i en blanding med 120 liter pr ha. Dvs samlet 5,4 liter, dog afhængig af hvilken type dyse du bruger, men undgå at gå over 2,5 bars tryk. Ellers øger du risikoen for afdrift og kan ramme noget utilsigtet. Efter min mening burde de billige sprøjter fra byggemarkeder, forbydes da det er noget af det mest elendige der findes, selv en helt alm forstøver er mere præcise end dem.
Der findes også alternativer, du kan eks lave et falsk såbed, det gør du ved at fræse haven, prøv om du kan fræse lidt overligt, hvis der er fugt i jorden, vil du hurtigt så ukrudstspirerne kommer frem, så fræser du igen. Denne proces gør du et par gange. Det kan være en rigtig god ide og slutte af med en rivning, afretning, og så lade de øverste ukrudt frø spire, give det en gang roundup og derefter så nyt græs, bare husk at din dosering af roundup i dette tilfælde skal være en del mindre da du tager ukrudtet i et meget tidligere stadie. 
Kald mig bare frelst, men jeg mener at gift ikke hører til i haver (eller andre steder for den sags skyld).
Du kan selvfølgelig godt pladre gift ud over det hele og slå alt ned og så anlægge en fin ny plæne efter et stykke tid.
Men allerede næste år vil de første bellis, mælkebøtter og kløver komme op i din plæne, fordi de frø kommer flyvende med vinden eller ud af bagenden på en fugl og så er du tilbage ved start....
Derfor giver det for mig absolut ingen mening at dels bruge penge og ikke mindst tid på gift.

Gennemfræs plænen gange, og riv alle rødder og sten sammen og fjern dem. Dette skal helst gøres flere gange over et stykke tid, feks 14 dage, så du får mest muligt op af de dybe rødder. Desuden er det godt for jordens struktur.

Derefter kan der sås nyt græs.  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
PinkHenrik skrev den 04-08-2021 18:28:26

Kald mig bare frelst, men jeg mener at gift ikke hører til i haver (eller andre steder for den sags skyld).
Du kan selvfølgelig godt pladre gift ud over det hele og slå alt ned og så anlægge en fin ny plæne efter et stykke tid.
Men allerede næste år vil de første bellis, mælkebøtter og kløver komme op i din plæne, fordi de frø kommer flyvende med vinden eller ud af bagenden på en fugl og så er du tilbage ved start....
Derfor giver det for mig absolut ingen mening at dels bruge penge og ikke mindst tid på gift.

Gennemfræs plænen gange, og riv alle rødder og sten sammen og fjern dem. Dette skal helst gøres flere gange over et stykke tid, feks 14 dage, så du får mest muligt op af de dybe rødder. Desuden er det godt for jordens struktur.

Derefter kan der sås nyt græs.  

At det kommer tilbage næste år er ikke korrekt. Han er nødt til at få ødelagt frøpuljen i jorden. En let jord der er bearbejdet for voldsomt er virkelig ikke for smart til anlæggelse af græsplæne da jorden over tid vil sætte sig, og derved ikke være jævn som trådstarter ønsker sig. Det bedste er at etablere ny græsplæne her midt/sidst august da græsset derved får en god start. Til næste år har græsset et forspring ift ukrudtet og kan derved udkonkurrere ukrudtet. Sår du derimod dit græs i foråret, som rigtig mange gør, så vil du få et øget ukrudtsproblem.

Hvor vidt der skal bruges kemi er helt op til den enkelte, det skal bare foregå korrekt, med de rigtige doseringer. Heldigvis stammer det meste af det kemi der findes i vores grundvand, ikke fra udsprøjtet kemi, men derimod fra noget af alt det vi maler vores huse med, det vi smører ind i kroppen som vaskes af når vi går i bad, og det vi kommer i vores opvaskemaskiner for at få rent service.

Og det er da dejligt at vide, at selvom roundup er et meget udskilt produkt, så er der stadig ingen undersøgelser der har kunnet påvise nogen negativ effekt overfor os mennesker med det kemi. Selvom der har været rigtig mange rygter, og udokumenteret påstande på området. (Og det er så ikke helt korrekt, for der blev jo snakket rigtig meget om at det var kræftfremkaldende, efter en del undersøgelser viste det sig dog, at glyphosat ikke er kræftfremkaldende, men en af tilsætningsstofferne kunne have en lille risiko for det, pågældende tilsætningsmiddel er idag fjernet fra formlen og har været det nogle år) 

Skal dog også lige tilføjes at jeg er lidt farvet på området, da jeg arbejder med test af kemi, men jeg arbejder dog ikke ved et kemi firma, og har ingen økonomisk gevinst ved at der sælges mere eller mindre kemi. Men jeg har da en klar holdning om at der skal brødfødes så mange mennesker som muligt med så lav belastning på vores natur/miljø og klima som overhovedet muligt. Der er kemi et rigtig vigtigt redskab. 😀 

I første indlæg fra BTA handyman Skrives 1Ha = kvadratmeter
Der er vist glemt et tal nemlig 10.000 kvm som er 1 Ha. Og den koncentrerede roundup er vist ikke i privat handel, men kun til proff. brug. Det er ikke det samme som at er umulig at få fat i. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skræl 10cm af den gamle plæne, fordel en omgang kommunekompost på området, kør det grundigt igennem med havefræser, jævn jorden, smid græsfrø og riv så frøene er fordelt i de øverste 2-3cm jord, kør det over med en ordentlig tromle, så jorden er fast, vent på at græsset gror.

Det er stort set umuligt at forhindre ukrudt i græsset, da det smider sine frø, hvorefter vinden fører dem hen, hvor der er læ. Nede mellem græsstrå er der læ, så en græsplæne er mere eller mindre en frøfanger. Hvis græsset er tæt og ikke klippet for kort, så vil det dog forhindre spiring til en hvis grad.

Hellere leje end at bo på gaden.
Annonce
Jeg er enig med Kolding75!!  
Jeg har det godtnok også lidt stramt med kemi når nu der findes et fint alternativ som ovennævnte beskriver.   Så ved jeg godt løsningen involverer diesel til maskinerne....men så må du køre økonomikørsel på arbejde nogle uger 😉

Mvh Henrik 

-viden er roden til alle problemer og alle løsninger-

Hej alle, Vi går lige i tænkeboksen ift. hvad vi gør - gift vs. ikke gift, men vi værdsætter jeres input meget, så tusind tak for dem :)
Vh Stig
ev elmand skrev den 04-08-2021 19:59:08

I første indlæg fra BTA handyman Skrives 1Ha = kvadratmeter
Der er vist glemt et tal nemlig 10.000 kvm som er 1 Ha. Og den koncentrerede roundup er vist ikke i privat handel, men kun til proff. brug. Det er ikke det samme som at er umulig at få fat i. 

 Ups, ja det var lige en fejl hvor der manglede et 10.000 kvadratmeter. 😀 

Der er også en anden fejl. Der skulle ikke stå 333 men derimod 360. Og din antagelse med at det er til professionelt brug, er helt korrekt, men oplysningen kan stadig bruges, da det fortæller hvor høj koncentrationen er. Dvs der for hver liter er 360 g glyphosat, som er det aktive stof, på den du eks kan købe i byggemarkedet skal der også stå hvor stor procentdel er det aktive stof. Med lidt simpel udregning kan man nemt finde ud af hvad man så skal køre med i dosering. Vil dog anbefale at iblande noget Kvikup medmindre det allerede er taget med i formlen (kan hedde noget andet) i sig selv kan det ikke slå noget ihjel, men det tager hårdheden af vandet, hvor meget der skal i af det, afhænger af dit vand. På den måde udnytter du roundup’en bedre da effekten øges med mindre brug af aktivstof. 😀

Reglar var kun for at benævne det med noget. Du kan bruge hvilken som helst "pind" men fordelen ved reglar er at de er "pæne"

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg har med stor interess været med på en lytter. Hvad med at købe rullegræs og simpelthen lægge et nyt lag græs ? Jeg ved godt det er mange kvm. i dette tilfælde. men mit indlæg går også mere på om det er brugbar mulighed
Bjarne

 

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også