Stativ til jolle med fast vindspejl

Jeg har en Nor-Deck-Lux 15' jolle, som trænger til en grundig behandling af bund og fribord. Derfor kunne jeg godt tænke mig at få den lagt på hovedet. Som det ses på billedet, så har den fast vindspejl, så jeg skal have fundet en måde at lægge den på.

Min umiddelbare ide er, at bygge et stativ i træ og så bruge nogle kraftige bæltestropper til at lave en slags vugge til båden, men jeg tager meget gerne mod forslag og erfaringer, hvis andre har stået i denne situation?

Jeg har en lade, hvor der er plads til at arbejde under tag, men ideelt set vil jeg gerne kunne trække den udenfor, hvis der skal laves ting, der sviner. Så det fik mig til at tænke på, om man kunne opbygge stativet på bådtraileren - hvad tænker I?

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan fint lade sig gøre, bare køb nogle last-stropper til 2 tons, så kan de fint bære båden. Så er det bare et spørgsmål om hvor fin og flot du vil bygge det. Tæner 4x4 stolper som hoved konstruktion fint vil kunne bære båden, og så last-stropperne til at være vugge.

 

Jeg har en jolle som meget ligner din, jeg vendte den bare om, brugte nogle gamle bildæk, som mellemlag, og ude på græsplænen, det er der ingen problemer i.
Jeg lavede en simpel vogn af nogle 75 x 75 mm stolper, og et par hjul under, som sad helt hen mod overbygningen, så kunne jeg løfte den i snuden og køre rundt med den.


Vi prøver igen, i morgen --
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Tak for svar til jer begge. Jeg tror jeg vil lave en ramme af træ, som i foreslår, som passer på traileren.
Jeg valgte traileren fra som stativ, for at få en bedre arbejdshøjde, det var kun under vandlinjen, min fik en tur.
Jeg fjernede alt gelcoaten, og lage et par lag måtter på, med epoxy, da bunden var lidt medtaget, bla af lidt osmose.
Derefter 5 lag epoxy, med west system 422 som gør bunden helt vandtæt ​Link​​​
og derefter et par lag epoxy grunder, og giftbundmaling.
 

Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 04-08-2021 22:15:51

Jeg valgte traileren fra som stativ, for at få en bedre arbejdshøjde, det var kun under vandlinjen, min fik en tur.
Jeg fjernede alt gelcoaten, og lage et par lag måtter på, med epoxy, da bunden var lidt medtaget, bla af lidt osmose.
Derefter 5 lag epoxy, med west system 422 som gør bunden helt vandtæt Link
og derefter et par lag epoxy grunder, og giftbundmaling.
 

 Hej je_ns. 

Jeg har besluttet mig for at få med dit design.

Af interesse, hvordan fik du båden vendt og lagt på? Kan den f.eks. tåle at stå kortvarigt på siden på en græsplæne, men vi er et par stykker til at løfte den. Jeg meget, at den vejer ca. 200 kg. 
Jeg lagde en bred spændestrop omkring båden, for at fordele belastningen, og så brugte jeg et elspil, til at trække den rundt med, og så et andet elspil til at holde igen da den kom over vippe punktet, vi var to til at vende den men kunne godt have gjort det selv.
Jeg brugte stolpen på mit stakit til det ene ankerpunkt (nedstøbt firkantrør) og det andet punkt bankede jeg et kraftigt stykke vinkeljern i jorden, lidt skråt ned.
min båd er noget kraftig i fiberen og vejer ca 300 kg.

Af uransagelige årsager har jeg to af de her Warn 230 volt spil   
PS.
En kollega fik revet armen afled, ved at vende en båd om på den måde, og var to om det, de gjorde det med ren håndkraft, da den kom over vippepunktet mistede hjælperen taget, og min kollega forsøgte så selv at holde igen, men det gik ud over den ene arm.


Vi prøver igen, i morgen --
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også