Krav om byggetilladelse?

Hej,

Jeg har en garage (det blå område på den vedhæftede tegning) med to tilbygninger (de grønne områder) der fungere som hhv. skur og værksted. Det røde (på ca. 2 m2) område er ikke bebygget. Garagen er på 65+ m2. Tilbygningerne ligger i skæl i forhold til nabo grunden.

Jeg ønsker at renovere tilbygningerne, og i den forbindelse vil jeg gerne samle de grønne og det område til én tilbygning, dvs. bebygge det røde område også.

Da min sekundære bebyggelse allerede er over 50 m2, skal jeg så ha’ en byggetilladelse inden jeg evt. gør dette? (Så vidt jeg kan se, så skal jeg).

Hvis jeg skal søge om byggetilladelse, er der så nogen der kan sige hvor omstændigt det vil være? Er det noget jeg selv kan gøre, eller skal der laves byggetegninger og skal der involveres folk udefra? I bund og grund, er det det værd for at få 2 m2 ekstra værkstedsplads?

På forhånd tak :)

P.S.: Tegningen er ikke målfast ;)

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Over 50 kvm skal der en byggetilladelse til. Men pas på totalbebyggelsen på grunden. Du kan gå på din kommunes Hjemmeside og udfylde byggeansøgning der. Der skal tegning til, med mål på både bygning og placering på grunden samt afstand og højde til skel.
-Da det er op til skel, så hedder det i min kommune max 50m² i skel, så det bliver første udfordring.
-anden udfordring bliver max 2.5m bygge højde over jordplan, hvilken af grundene der så er lavest.

De to grønne stumper, er det nogen de er med på den oprindelige bygge tilladelse på din garage? Hvis ikke kan det ske at kommunen forlanger du fjerner dem.
Er du mere end 2.5m fra skel, så kan det være du får lov, men du skal mere end 5m fra skel før "det er frit", men stadigvæk kræver bygge tilladelse.

Så bedste råd til at få korrekt/kyndig vejledning: Ring til din kommunes bygge tekniske afdeling, for at høre hvilke regler gør sig gældende i din kommune.

 

Steensen skrev den 04-08-2021 13:22:12

De to grønne stumper, er det nogen de er med på den oprindelige bygge tilladelse på din garage? Hvis ikke kan det ske at kommunen forlanger du fjerner dem.
Er du mere end 2.5m fra skel, så kan det være du får lov, men du skal mere end 5m fra skel før "det er frit", men stadigvæk kræver bygge tilladelse.

De to tilbygninger (de grønne områder) var opført da vi købte huset, så den oprindelige byggetilladelse kender jeg faktisk ikke noget til. Jeg kan se at tilbygningerne er inkluderet i BBR-oplysningerne, men om det har indflydelse på eller har noget at gøre med en evt. byggetilladelse ved jeg ikke...

overunder skrev den 04-08-2021 15:16:11

De to tilbygninger (de grønne områder) var opført da vi købte huset, så den oprindelige byggetilladelse kender jeg faktisk ikke noget til. Jeg kan se at tilbygningerne er inkluderet i BBR-oplysningerne, men om det har indflydelse på eller har noget at gøre med en evt. byggetilladelse ved jeg ikke...

 Jeg kontaktede kommunen ifbm. jeg skal have lavet hævet terrasse, og der kiggede han på luft fotos af min grund, og påtalte at jeg havde 2 små ekstra bygninger i skel, der ikke var med på byggetilladelsen for garagen på 4x12m.


Så kommunen kan godt blive emsige, så bedste forslag er stadigvæk: Kontakt kommunens relevante afdeling, og få deres indput.

 

Frisk skrev den 06-08-2021 14:07:57

Du kan også hente matrikel- og grundplan som indscannede filer på nettet. Hvis de to grønne ting er derpå, er alt OK.

 Er det "https://kort.matrikel.dk" du tænker på?

Fordi der *er* tilbygningerne påtegnet (se vedhæftet billede).
Men dit spørgsmål gik på om du skal ha byggetilladelse for at bebygge det extra område. og det skal du dels fordi du er over 50m2 sekundær bebyggelse og fordi det er i skel. Jeg skulle søge byggetilladelse for et drivhus på 12m2 Og det kan lade sig gøre på egen hånd med det er ikke nemt når man ikke er vandt til det. Til tider er det meget svært at forstå hvad de egentlig mener. Hvis det koster at søge i din kommune så plejer der at være 1/2time gratis vejledning.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Da det er i skel, så JA, så skal du have byggetilladelse.
Er den nem at opnå? Finder du kun ud af ved at kontakte din kommunes relevante afdeling.
Så kan der ikke koges mere suppe på den suppesten.

 

Det der er vigtigst i denne situation er reelt hvor mange meter du har bebygget i skel. Grænsen går på 12m, og kommer du derover skal du have dispensation. 
Er du under 12m når du inddrager de ekstra 2m, er der ingen problemer med at få det godkendt.


Bare kald mig BBB 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis