Indvendig efterisolering - hvilke muligheder er der?

Hej LDS

Jeg er flyttet i en landejendom fra 1932. Indervæggende i stuen er blevet belagt med celotex plader og dem vil jeg gerne have pillet ned. Både af indlysende grunde, men også fordi de er begyndt at bule ud og vi gerne vil have isoleret lidt ekstra, nu vi alligevel skal skifte dem.

De nuværende celotex plader er 12mm tykke og derudover er der et hulrum ind til ydervæggen på 15 mm.
Det giver små 27mm at lege med, hvis ikke vi skal til at ændre i udtag på stikdåser, vinduer, udluftningskanaler mm.

Findes der en god løsning, hvor man kan få en fornuftig lambda værdi, uden at skulle montere tykke reglar og en tyk varmvægsplade? F.eks. en løsning der limes/klæbes direkte på væggen?

Jeg har kigget på Wedi, men såvidt jeg kan forstå er lambda værdien ikke lige så god som f.eks. Fermacell varmvægtsplader, som har en værdi på 0,023. Fermacells plader er dog noget tykkere, hvilket som sagt vil give noget bøvl med stikdåser mv.

Hvad har i af gode råd?
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville slet ikke spekulere i at sætte nogle højisolerende materialer op for at kunne bevare eksisterende underlag og udluftningskanaler, arbejdet med at etablere dem er minimalt i sådan et projekt. Jeg ville lave en indvendig væg at regler og isolere med 100-150 mm rockwool og så trække ny el nu jeg var igang.
Jeg er sådan set enig med perhans!

Altid en svær beslutning....Den hurtige mellemløsning eller den langsigtede gode, men mere krævende.

Den hurtige :  wediplader som klæbes med Fliseklæb og armeres og pudses. Jeg mener den er brandgodkendt men dobbelttjek lige...

Den bedre: forsatsvæg med 100mm iso og evt nye installationer.  Gerne i kombi med udvendig isolering af sokkel.

Den dyre : facadeisolering inkl sokkel. indvendig beklædning fjernes,  installationer fræses ind hvis muligt og mur pudses op - eller forsatsvæg.  

Mvh Henrik 

-viden er roden til alle problemer og alle løsninger-

Mut hus har en K3 pga. træ-konstruktioner med isolering på indersiden af kælder væggene. Hav det med i overvejelserne når du vælger hvilken løsnings model du vælger til sidst.
Udvendig facade isolering er også en mulighed, men den kan jo fjerne noget af husets udseende og "ånd" som var årsagen til man købte den givne bygning.

 

Hvis du skal have meningsfuld isolering på 27mm bliver det så dyrt at du kan omlægge de andre ting flere gange for det samme beløb. Du må afgøre om du vil lave en simpel løsning hvor du reelt ikke har nogen isolering eller en mere omfattende hvor du får isolering i en mængde der faktisk har effekt 

Ask
Så det jeg hører de fleste af jer sige er, at jeg bør enten:

1. lave en forsatsvæg og sørge for ordentlig isolering, lave nye stik, kanaler mm. 

2. Opsætte wedi plader direkte på den rå væg i en tykkelse der nogenlunde matcher det nuværende. 

3. Ikke bekymre sig om isolering indvendigt, skifte Celotex pladerne ud med fermacelplader i samme tykkelse (det er vel nemmest?) og kigge på mulighed for udvendig efterisolering.

Er det korrekt? 
Annonce
Korrekt !  Wediplader er heller ikke helt billige, og AskH har ret i det er beskeden effekt for pengene.
Dit punkt 3 giver bedst mening rent isoleringsmæssigt, og især mening hvis facaden har skader og ikke er bevaringsværdig på nogen måde. Du kan godt tænke lidt dekorative gammeldags detaljer ind i en facadeisolering, som giver lidt 1930'er stil over huset.
Jeg ville prioritere sokkelisolering højt uanset løsning.

Mvh Henrik 

-viden er roden til alle problemer og alle løsninger-

Næste fokus er selvfølgelig loftisolering, men 200mm er nok Max hvis du ikke kan/vil etablere en tæt dampspærre.

Mvh Henrik 

-viden er roden til alle problemer og alle løsninger-

Jeg har fundet ud af at jeg har 80mm hulrum i muren.

Derfor overvejer jeg nu at isolere hulrum og pudse væggen op istedet. Hvordan lyder den løsning? 
Lyder som en rigtigt god plan
Hvis andre vil følge med i udviklingen i dette projekt, så kommer her hvad vi har gjort:

Da vi opdagede at der var 8-10 cm hulmur, så bestilte vi hulmursisolering. Vi fik hulmursisoleret hele huset med polystyren. Vi valgte flamingo løsningen, da vi var lidt nervøse for opstigende fugt fra soklen (huset er fra 1930'erne, så vi er ikke sikre på om der er murepap hele vejen rundt.) Polystyren tørrer hurtigere og klapper ikke sammen med påvirkning fra fugt. (Derfor fravalgte vi mineraluld og papir).

Det har haft en stor effekt, temperaturen i huset er steget med 3-4 grader allerede samme dag det blev blæst ind og vi døjer ikke længere med kulde der stråler fra væggene. Derudover ligner det også, at vi har fået bugt med vores skimmel-problemer.

Vi betalte 13.000 for at få hulmursisoleret et 2-plans hus på 190 m2.

Vi er MEGET tilfredse :-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis