Nyt tag på 50'er hus. Isolering MOD varme

Når man skifter et originalt tag på en 3 plans murermester fra 1954, så vil en forbedring af isolering altid komme på tale.
Logisk nok...lavere varmeregning.

Men det vil samtidig gøre huset mindre varmt på førstesalen, da isolering holder en del varme ude.

Men i mit tilfælde tænker jeg egentlig ikke så meget over varmeregning.
Jeg bor et sted hvor ejd. skatter fylder meget mere i mine øjne.

Til gengæld kunne jeg godt tænke mig et nyt tag, der holder varmen ude om sommeren.
Endnu mere end et"normalt" nyt tag med forbedret isolering gør.

Ved i om der er nogen der gør i det og om det overhovedet er muligt at isolere sig MOD indkommende varme?
Måske findes der en løsning?

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Isolering muliggør jo blot temperaturforskel på hver side, så det holder lige så godt kulde som varme ude/inde🙂
Måske en lys tagbelægning kan have en effekt..
Varme stiger jo opad, så måske er det en af årsagerne, altså at varmen kommer nedefra?

Jeg har ret god erfaring med at begrænse lysindfaldet fra vinduerne på 1.sal. dette med noget håbløst grimt metalfolie-lignende stof hængt udenpå ruderne, på de solrige dage..

Alternativet er måske skodder, eller ventilation?


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Jeg har genvex. Men det gør ikke noget ved varme.
En luft/luft varmepumpe som den jeg har i stueetagen ville kunne køle ned rimelig billigt.
Når jeg bruger en i stueetagen bruger den ikke meget strøm for at holde de der ca. 24 grader.

Men på 1.sal er der nok noget varmere og den ville skulle arbejde mere.
De 2 velux jeg har mod syd er allerede dækket af på varme dage.

Så det er gennem taget varmen kommer ind og om sent eftermiddag lidt af vinduer i gavl.
Der er kun  indvendig som er rullet ned.

Men det jegsøger er at kunne isolere sig så meget mod varmen som muligt.
Om der findes noget eller metode der isolerer mere end alm.isolering.

Et luft mellemrum måske mellem tagsten og isolering?
Jeg gætter bare

Du har (forhåbentlig, men afhængig af tagtype)  allerede ventilation mellem tagbelægning og din isolering. Denne sikrer ventilation af fugt, men også varme, jf. Skorstenseffekten. Måske du kan kontrollere om der er lukket af for ventilation?

Jeg oplever nogenlunde det samme, der bliver ulideligt, på de varme dage.
Jeg håber der kommer Den Geniale Løsning..
Som nævnt oplever jeg ret god effekt af at have flyttet solafskærmningen ud på den anden side af vinduerne, du kan evt. Bare prøve med et hvidt lagen, og selv teste, om det giver noget🙂 indtil videre, går jeg med solafakærmning og så har jeg købt en god ventilator, der kan trække luft ind fra Nord, om dagen og til at skabe lidt bevægelse i luften  om natten🙂
Hvor meget isolering har du nu, I taget?

Jeg ved der findes gulvvarmesystemer, der også kan sende afkølet vand rundt (gulvkulde?😄) Uponors Smatrix styring har I hvert fald funktionaliteten, en dyr løsning, måske? Men hvis det virker..

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Jo der er luft...

Jeg har hvad der var standard af isolering dengang... gætter på 50 mm på skråvægge.
Har fået 250 mm alle andre steder (papiruld), så det er egentlig kun den 1,2 meter skråvæg i begge ender af 1. sal der ikke har noget isolering ud over de 50 mm eller hvad den er.

men de skråvægge er også stik syd.

I mellem de 2 1.sals værelser er der et skunkrum som er sindssygt varm. men der er jo også kun de røde tagsten og intet andet ud til det fri. Ind mod huset er der som sagt isoleret med 250mm på alt vandret og lodret væg,loft tag.
Jeg har samme problem som dig, i en villa fra 1904.
Mine tag vinduer på sydsiden har udvendige gardiner fra fabrikanten, som er konstant trukket for fra midt april til midt september, det gør en stor forskel på de 2 rum disse vinduer er i.

Når du får lavet dit tag engang, så sørg for der sidder reflekterende alu-folie på inder siden af tagkonstruktionen, da denne også vil reflektere infrarøde stråler, og dermed varme fra tagfladen. Jeg så det engang i en youtube video fra Texas, hvor de var igang med at bygge nyt tag (de køre krydsfiner med tagpap), hvor de gik meget op i at alu-folien skulle ligge på indersiden af krydsfiner pladerne, da disse også optog varme fra de infrarøde stråler og konvektionen fra tagpappet.

Der ud over, så som de andre skriver: Jo mere isolering der er til at holde på varmen indefra, jo mere er der også til at holde varmen ude.

Sørg for kun at ventilere i tidsrummet 20-08, da der er køligst, og helst helt undgå at ventilere andet end når du går ud/ind af huset, i tidsrummet 08-20. På denne måde holder du den varme luft ude, og den kolde inde.

 

Steensen: Yes tak... de må vide det i texas hvor problem nok er større.

ja luk huset af 8-20 og luft ud 20 til ?.
Det hjælperrigtig meget i stueetage, men ikke så meget på 1.sal. er min erfaring.

Vi har haft nogle uger uden vind og 20 grader om natten.
Der kommer ikke meget luft udskiftning.

Jeg vil kigge på så meget isolering som muligt incl. måske alu-folie, uden at man skubber taget så langt ud at det ser dumt ud.
Samt en VP på 1.sal...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis