Manglende emhætte udsugning i små lejeboliger?

Hej !

Hvordan kan det være at "man" "bygherre" i mange små boliger sparer fx emhætte væk i køkkenet, og ingen udsugning i badeværelset (mange endda uden vindue i badeværelset)?

JA den umiddelbare forklaring er at så er det billigere, men er det nu også virkeligt det?

Jeg tænker at især i det mindste boliger (20-50 m2) må det da være særligt problematisk, og kan på sigt give fugtproblemer?

Det er jo ikke kun når man koger kartofler, eller er i varmt bad at der kommer damp, men blot ved at opholde sig i boligen afgiver man ca 1-1,5 liter væske i døgnet blot ved at trække vejret, og ved sved (især i disse dage).

Der foreskrives ganske vidst at man skal lufte ud under madlavning (åbne altandøren), men tvivler på alle får gjort det, i al fald om vinteren, for i sådan en lille bolig blir der hurtigt hundekoldt hvis der er frostvejr uden for, måske i 5 min, men ikke fx en hel time som fx en kylling skal have, og visse andre retter skal have endnu længere.

Og på badeværelset er der som sagt slet ikke et vindue (da det er inde midt i boligen/ikke ud mod en  ydermur).

Jeg kan da også se at ovenskabene i midt køkken på et tidspunkt er skiftet ud med en væsentlig nyere model end underskabene. Tænker de gamle har været helt "opløst" af at koge kartofler eller hvad tidligere beboere nu har lavet af mad.

Så kan det virkeligt betale sig for udlejer at spare emhætte og udsugning væk i byggefasen?

Jeg tænker at udskiftning af skabe + håndværkerlønninger til det, hurtigt overstiger prisen på en "basic" emhætte?, og undlade i udsug i badeværelset er røvirriterende hvis man er typen som kan lade ret varme bade. (fx er der altid fugtigt, toiletpapiret må opbevares i et andet rum og kun tages med når man "skal noget". Håndklæder og lign er ikke muligt at tørre på badeværelset, når der er så fugtigt.

JA så hvorfor ikke en billig emhætte fra HN eller lign, og en simpel blæser det tænder med lyset på badeværelset?
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
En emhætte i sig selv giver jo kun noget effekt, hvis den er tilsluttet til et rør, der fører luften ud i det fri.
Hvad skulle en blæser på badeværelset gavne??

Der er "huller" i loftet, både i køkkenet og på badeværelset, som jeg tænker er beregnet netop til montering af emhætte og blæser fugt og damp/mados ud.

Der er bare intet monteret i dem.

For 20 år siden boede jeg i en 20 m2 ungdomsbolig, det var lidt det samme, dog havde man sat en 80 mm "computerblæser" i hullet i køkkenet, og på badeværelset var der dog et vindue man kunne lufte ud med.
Jeg boede i et leje bolig kompleks i Esbjerg i flere år, og stillede samme spørgsmål som dig, og fik følgende forklaring:
Brandsikring.

Det er simpelt hen for farligt at lave central emhætte ventilation, da der vil komme fedt op i denne ventilations kanal, som vil udgøre en brandfare. Derfor kræver myndighederne at der skal etableres en brandsluknings foranstaltning og overvågning, ud over der er specielle brandsikrings krav til ventilationskanalerne.

På badeværelset er der centralt udsugning fra typisk taget.
Lav "papir testen", hvis der kan ligges et stykke papir hen over udsugningen, og det bliver hængende, så er der træk nok.
Falder papiret ned, så skal du have fat i din vicevært/udlejer, og få dem til at tjekke op på hvorvidt udsugningen stadigvæk kører korrekt
Den lejlighed jeg boede i, var der en "sand prop" i bunden af ventilations skakten, i tilfælde af der kom kondens ville det kunne løbe ud, og i tilfælde af en brand/overtryk, ville "proppen" blive blæst ud, frem for destruktiv skade på røret. Denne "sand prop" havde det dog med overtid at blive "støvsuget op", så ventilatorens kapacitet blev slugt af denne åbning.

Ahhh. Det giver mening. Ville dog gerne give 20 kr mere i husleje hvis den slags var i orden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis