Sivdræn for septitank

Har et sivdræn fra en septitank som er faldet sammen. Husforsikringen og ejerskifteforsikringen nægter begge at betale.
Det er en hjemmelavet dræn som er faldet sammen, det er med garanti tidligere ejer som har snydt sig igennem.
Min lokale kloakmester siger det koster omkring 80.000kr hvis han skal fikse det, fordi meget skal udskiftes for at blive godkendt til de nye regler.
Jeg har ikke råd til at gøre det autoriseret.
Tidligere vare bare fliser stablet på siderne og så en længere flise på toppen og i bunden som danner en form for gennemgang.
​Jeg er igang med at grave det op, for har brug for at få det løst snart, da jeg ikke har råd til at betale en slamsuger 1400kr hver 14 dag for at få den tømt.
Så hvad er den nemmeste måde at lave dette på? Jeg er ikke specielt teknisk eller erfaring i gør-det-selv verden.
19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den pris du nævner lyder meget rigtig. sammenlignet med prisen på vores. Også pga økonomi kørte vi i mange år med noget fikumdik. hvordan er dit anlæg opbygget. Der er en septictank til toilettet. er der også en samle tank hvor vand fra septic og bad/køkken/vask løber sammen? Men der hvor du graver op nu kan du installere nogle wavin nedsivingskasetter som du leder vandet hen i. Pak  dem ind i noget geotekstil så rødder ikke kan komme ind. Vi har nu 2 sivestrenge på 12m som vores bliver pumpet over i. Afhængig af din jordbund kan mindre nok gøre det. Vi brugte for iøvrgt bio blok fra exponet. bioblok  De bliver vist lidt nede på siden. De blev savet op i bredder på 12cm. jo længere jo bedre. For udsivningen er til siderne. Så har du kræfterne til lidt grave arbejde så kan det gøres. Det er ganske vist ikke lovligt men det er der jo ingen som ser.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Afhængig af hvor meget plads du har. Så er følgende også en mulig hed.Dden brugte vi ved min moders sommerhus. Køb en dykpumpe og sænk den ned i samlebrønden Slangen føre du hen i et hjørne af grunde og så lader du bare vandet løbe ud på jorden.  Det siver lynhurtigt væk. Ved sommerhuset blev den lagt hen i en hæk. Men den blev heller ikke brugt i frost. prøver du denne løsning så køb en vintermåtte til at nedsive under i frostvejr.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
det må da vist være rigtige københavnerpriser
du kan få 1½ komplet anlæg med ny tank og det hele for den pris , hvis det er et alm hus
Hvis du vælger at gøre det selv, skal du efter min mening sørge for at sætte dig ind i og følg gældende regler, så din eneste synd bliver at det ikke er udført autoriseret. Vil tro den mest tilgængelige metode er at grave en rende hvor det nuværende nedsivning har ligger, lægge grus og drænslange i og pakke det ind i en art geotekstil. Så vidt jeg husker skal der være minimum en meter fra niveauet drænslangen ligger i til højeste grundvandsstand. Er der mindre end en meter skal vandet hæves med pumpe til drænslanger lagt i en sandmile så det overholder denne afstand. Om det må laves sådan afhænger vist af om der er lokalplan for området du bor i. Disse punkter er hentet et sted i hukommelsen jeg sjældent frekventerer, så se dem mere som inspiration til ting der skal styr på frem for at anvende dem som nagelfaste.
Tusse67 skrev den 03-08-2021 22:26:25

Hvis du vælger at gøre det selv, skal du efter min mening sørge for at sætte dig ind i og følg gældende regler, så din eneste synd bliver at det ikke er udført autoriseret. Vil tro den mest tilgængelige metode er at grave en rende hvor det nuværende nedsivning har ligger, lægge grus og drænslange i og pakke det ind i en art geotekstil. Så vidt jeg husker skal der være minimum en meter fra niveauet drænslangen ligger i til højeste grundvandsstand. Er der mindre end en meter skal vandet hæves med pumpe til drænslanger lagt i en sandmile så det overholder denne afstand. Om det må laves sådan afhænger vist af om der er lokalplan for området du bor i. Disse punkter er hentet et sted i hukommelsen jeg sjældent frekventerer, så se dem mere som inspiration til ting der skal styr på frem for at anvende dem som nagelfaste.
skulle du ikke selv sætte dig ind i det før du kommer med råd
du ved tydeligvis intet om dette
Annonce
bredker skrev den 04-08-2021 05:18:53

skulle du ikke selv sætte dig ind i det før du kommer med råd
du ved tydeligvis intet om dette

Øhh, det var sørme en konstruktiv kommentar Bredker.
Dit eget svar som bare er et surt opstød omkring københavner priser, bidrager da absolut ikke med noget relevant til trådstarters problemstilling.

Hvis du åbenbart ved en masse om sivedræn, hvorfor giver du så ikke en konkret forklaring på hvorfor Tusses forslag er så forkert, hvilket jeg faktisk ikke tror det er?

Bare kald mig BBB 
bredker skrev den 04-08-2021 05:18:53

skulle du ikke selv sætte dig ind i det før du kommer med råd
du ved tydeligvis intet om dette

Ser da frem til at få den korrekte metode fremlagt af dig.Jamen så var det heldigt at jeg skrev at det ikke var nagelfast.


Fandt desuden denne:
https://www2.mst.dk/Udgiv/publikationer/1999/87-7909-308-6/pdf/87-7909-308-6.pdf
Over højeste grundvandsstand helst over 2,5 mtr, men mindst 1 mtr.
Er det en ejendom i det åbne land eller et sommerhus, eller noget andet? Du har ikke fået et påbud omkring kloak? Ved du om nogen af naboerne har fået påbud? Hvilken form for kloak har naboerne, er der nogen der har godkendte nedsivningsanlæg?

Det er piv ulovligt at lave kloakarbejde selv, det skal der autoriserede firmaer til. Hvis du alligevel vælger at gøre det selv skal du tænke på at det forringer husets værdi hvis der er et uautoriseret kloakanlæg.

Du kan læse lovgivningen omkring spildevandsrensning på Miljøstyrelsens hjemmeside.

Kovas: At lade spildevandet nedsive oven på jorden lyder meget uhygiejnisk, det vil jeg fraråde på det kraftigste og det vil helt sikkert medføre et påbud hvis det bliver opdaget.
kovas skrev den 03-08-2021 19:43:05

Den pris du nævner lyder meget rigtig. sammenlignet med prisen på vores. Også pga økonomi kørte vi i mange år med noget fikumdik. hvordan er dit anlæg opbygget. Der er en septictank til toilettet. er der også en samle tank hvor vand fra septic og bad/køkken/vask løber sammen? Men der hvor du graver op nu kan du installere nogle wavin nedsivingskasetter som du leder vandet hen i. Pak  dem ind i noget geotekstil så rødder ikke kan komme ind. Vi har nu 2 sivestrenge på 12m som vores bliver pumpet over i. Afhængig af din jordbund kan mindre nok gøre det. Vi brugte for iøvrgt bio blok fra exponet. bioblok  De bliver vist lidt nede på siden. De blev savet op i bredder på 12cm. jo længere jo bedre. For udsivningen er til siderne. Så har du kræfterne til lidt grave arbejde så kan det gøres. Det er ganske vist ikke lovligt men det er der jo ingen som ser.

Hej kovas.

Anlægget er opsat således, fra køkken/bryggers kommer der først en gennemgangsbrønd, hvorefter det løber videre til nr. 2 gennemgangsbrønd og derfra til septi-tanken.
Fra bad/toilet løber dette direkte til nr. 2 gennemgangsbrønd.
Dette er kun hvordan det ser ud, jeg har desværre ingen teknisk erfaring til at svare om dette er 100% korrekt.

Selve drænet er 10 meter og er lavet med en flise i bunden, 2 brosten på hver side og så endnu en flise på toppen. Virkelig hjemmebyg som tidligere ejer sikkert tænkte var genialt...

Angående wavin nedsivningskasetter, så har jeg kigget på at købe 2 af disse: https://www.lavprisvvs.dk/wavin-sivestreng-110-mm-15-meter-1000027665

Lyder det fint? Og er dette geotekstil fint at dække det i?
https://kloakgods.dk/geotekstil/filt-2m-x-25m-90g-245110120.html
Vil meget gerne have anbefalinger hvis der er andet bedre, smartere, billigere?

Og hvor meget skal de helst kraves ned? Lige nu ligger det kun cirka 10-20 cm underjorden.

Derudover, kan du så forklare nærmere hvordan det der bioblok sættes op og hvad det gør godt for?

Undskyld på forhånd for dumme spørgsmål, har ingen håndværker erfaring.
kovas skrev den 03-08-2021 20:10:08

Afhængig af hvor meget plads du har. Så er følgende også en mulig hed.Dden brugte vi ved min moders sommerhus. Køb en dykpumpe og sænk den ned i samlebrønden Slangen føre du hen i et hjørne af grunde og så lader du bare vandet løbe ud på jorden.  Det siver lynhurtigt væk. Ved sommerhuset blev den lagt hen i en hæk. Men den blev heller ikke brugt i frost. prøver du denne løsning så køb en vintermåtte til at nedsive under i frostvejr.

 Hej igen kovas.

Det lyder ret smart, så kan jeg afvente kampen med forsikringselvskaberne.
Har ret meget plads, nok omkring 0.8 hektar.
Dog lige 2 spørgsmål:
1) Er det lovligt?
2) Er dette sundt for os og naturen omkring?
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis