Nyindkøbte tagspær er vind og skæve

Er det normalt? Har ikke arbejdet med styrkesorteret træ før.

Har købt nogle tagspær 45x120 i styrkeklasse T1 / K18.

Troede det så betød de var rettede af og helt lige. Det er de så ikke. De er alle skæve på begge ledder, den værste bøjer sig mere end 5 cm i forhold til udgangspunktet.

Men ved ikke om det bare er sådan det er, eller om der er grundlag for at kræve noget bedre træ leveret.

edit: Og hvis det er sådan det skal være.. hvordan f. sørger man så for at en bundrem er i vater, når man ikke kan lægge et vaterpas på den? Selv mit vaterpas på 2 meter viser helt forskellige ting alt afhængig af om det ligger i den ene, eller anden ende af en 5 meters spær.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er meget normalt at spær-træ vrider sig, da det ofte ikke er 100% tørt før det saves, hvorfor det vrider sig når det tørrer op.
Dette kan ofte blive "rettet op" når man bygger spærene, da disse er ret så stærke i konstruktionen.
Skal du ud i det er en enkelt bjælke der skal bære et fladt tag (lige bjælke vs. trekantede spær af forskellige sjove modeller), så er du bedre stillet ved at købe limtræs bjælker, da de består at mange små stykket træ der er limet sammen, og dermed begrænset hvor meget de kan slå sig samlet set, da de hver især "holder på hinanden".

 

Tak for svar. Men når man læser/ser byggevejledninger, så bruger alle jo spærtræ og reglar. Samtidig fortæller de om vigtigheden af at få fundamentet 100% i vater & lod. Hvordan hænger det sammen..det kan man jo ikke hvis træet slår sig på begge ledder (se billede)
Jeg kan kun give dig ret.
Og især når man bestiller trævarer til levering, så det er trælasten der har plukket det, så er de nogle sataner til at plukke det træ der er aller mest skævt til os private. :-(

 

Det lyder plausibelt. Har sendt en reklamation til trælasten, så må vi se hvad de svarer. Synes ikke det er OK at levere sådan noget her, det er jo uanvendeligt som jeg ser det.
Nå har hørt tilbage fra trælasten (10-4.dk) - de anerkender ikke der er et problem, og siger at det må man altså forvente. De mener at hvis de vælger et stykke lige spærtræ ud, så kan det bare på transporten over til mig blive skævt.

Det stykke jeg har vist på billedet, er hele 8 centimeter skævt til siden, målt fra udgangspunkt. Jeg synes det er imponerende hvis det kan opstå over night, men hvad ved jeg - jeg er bare lægmand.

De andre stykker spærtræ er ikke meget bedre. Trælasten sagde dog også at der jo var langt over til mig, underforstået at de nok havde rettet fejlen hvis jeg havde boet tættere på (jeg er på sjælland, de sender fra jylland).

Lesson learned, køb træ du selv kan inspicere - det er svært ved netsalg.
Annonce
Jeg har også købt træ fra 10-4 inden for den sidste måned, og det var sq også elendig kvalitet. Nogle af 2x4 varhalvt flækkede, nogle af terrassebrædderne var der knaster der dækkede 80% af tværsnittet.
Så ja, lesson learned: Pluk dit eget træ, og så må man betale den ekstra omkostning.

 

Har også købt træ hos 10-4. Det sker nok ikke igen. 
Nå men glad for jeg ikke er den eneste. Husk at få anmeldt dem på trustpilot, så der ikke er flere der ryger i samme fælde.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis