Skifte stort vindue alene, én mand

Står med et fastkarmsvindue m/ 2 fag, 3 lags ruder.

- Mål: 130x230 cm
- Vægt 90 kg.

Jeg skal have vinduet op i ca. 115 cm. Vinduet er forholdsvis tungt, og de få som normalt kunne hjælpe er desværre ikke til rådighed. Derfor må jeg prøve selv.

Min tanke var, at ligge et par 100x100 stolper skråt og skubbe vinduet op herved.
Kan det gå an tror i, eller er jeg urealistisk?

Jeg har en hjæper, som kan støtte vinduet, men dog ikke løfte.

Er der bedre måder at gøre det på, som ikke involverer køb af dyrt hejseudstyr.

På forhånd tak.
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Lyder bekendt det der 😁
Jeg har prøvet den med 2 reglar på sålbænken...Det er OK...forbered dig godt så vinduet ikke bliver skrammet og vær sikker på den passer osv...og så klods op efter du har fået vinduet rejst i hullet.
Hvis du har træ over vinduet som du kan skrue en pind/klods fast på er det heller ikke dumt....så kan du lige dreje den ned når vinduet er rejst så det ikke vipper udad når du skal til at klodse op.

Min erfaring er at hvis man er kreativ og forbereder sig godt kan man løse ufatteligt meget alene....

Men der er altid nogen i et nabolag der er villige til at give en hånd, bare bank på et par døre og hav en flaske rødvin klar til bagefter 😉

Mvh Henrik 

-viden er roden til alle problemer og alle løsninger-

Jeg ville leje en vinduesløfter (Smartlift). Der er flere steder hvor de kan lejes for en dag og hentes i trailer til en billig penge. Bedre end at smadre ryggen / vinduet / kraniet.
Pil ruderne ud, det er hovedvægten.
Frisk skrev den 03-08-2021 11:42:20

Pil ruderne ud, det er hovedvægten.

Hmm.. Det har jeg slet ikke tænkt på👍

Hvordan er ruderne sat fast i karmen, og hvordan vil du løfte og sætte dem fast igen?

fase
Annonce
Fabrin: Ja, der er godt nok kun åbning i den ene side og fastkarm i den anden. Måske er det ikke lige sagen at løfte i vinduet uden vindue/vægt i den ene side kun. Så skævvride jeg det sikkert eller noget.

Jeg prøver at skubbe det op i fuld vægt så, med et par stolper. Selvom jeg kan være lidt tvivlsom på denne løsning. 
Kan du ikke få vinduet op på et par bukke, som er i højde med vindueshullet, så du kun behøver at løfte vinduet fra vandret til lodret stilling?

fase
Jo, det kunne jeg nok godt i små ryk måske og med lidt klodser osv. Måske et par mellemstationer på et stillads mv. 👍
Jeg ville foreslå nogle transport-remme med skralde, som du kan bruge til at hejse vinduet op med. De kan tage alt vægten, og du skal blot styre vinduet på plads når det er oppe.

Det kræver lidt forberedelse i forhold til at regne ud hvordan de placeres optimalt, men ellers burde det kunne lade sig gøre.

Elektronikteknikeren
Gregeren: Tænker du, at jeg kunne stille 2 stiger på skrå foran hullet og evt kaste remmene herom og bruge det som hejse værk. Hvis og såfremt, ville du så koble et par sugekopper på ruderne og fastgøre remmen til dem, eller vil du have remmen hele vejen rundt om vinduet? 
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis