Fastgørelse af gulvbrædder på strøer

Godaften LDS

Jeg håber der er nogle erfarne eller opfindsomme som kan give lidt råd og vejledning?

Jeg er ved at lægge 22mm selvbærende gulv på strøer. Ifølge vejledningen fra producenten skal første og sidste række fastgøres oppefra på strøerne 2,5 cm fra kant.
Jeg har forsøgt/testet med forskellige søm og en enkelt skrue for at se hvordan det ser ud (se billedet). Men jeg synes det ser "voldsomt" ud og er ret tydeligt. Sømmene er i tykkelsen 1,4-2,2 mm.

Er der en smart måde hvorpå jeg kan fastgøre gulvbrædderne uden man kan se sømmene og uden at jeg skal frygte at det klaprer til strøerne? Eller er sømme-metoden nu engang sådan det skal gøres?

På forhånd mange tak.

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej John !
Jeg er ikke helt med...Du skriver selvbærende og 22mm , men billedet viser så vidt jeg kan se et spånplade-undergulv med et 3stavs parketgulvbræt...?
 Et parketgulv skal lægges "flydende" uden fastgørelse og med gulvunderlag under....

Ellers må du gerne uddybe 😉

Mvh Henrik 

-viden er roden til alle problemer og alle løsninger-

....men hvis det er 22mm gulvplanker du mener, er der flere muligheder...
1) Hvis der er masser af spil i gulvet som knaster osv, kan du godt slippe afsted med at skråsømme i hver anden Strø, gerne i kombination med montagelim på denne, og så spartle hullet enten i træfarve, eller mere kunstnerisk i sort så det ligner en knast.
Du kan også blande lak og fint savsmuld som spartel....

2) Hvis du har brede fodlister eller alm+sandlister kan hullet skjules herunder

3) Hvis du kun har alm fodlister kan du bore skråt for med et 1,5mm bor og sømme 4mm fra kanten i hver Strø. Bor skråt i skiftevis højre og venstre retning på hver Strø.

4) lim til strøer med montagelim og sats på det holder - jeg har ikke selv prøvet.

5) bare skyd og lev med det 😉

-viden er roden til alle problemer og alle løsninger-

Hej John

Nogle af de gange jeg har været med til at gøre det.
har vi enten proppet gulvet.  det var massiv gulv,,

har også været med til at lime gulv. og jeg har ikke hørt om nogle der har haft en reklamation.
--------------------------------------------------
Jeg vil anbefale en D3 eller D4 trælim.
prøv så vidt muligt at få fuld limkontakt. men du skal også passe på du ikke for lim uønskede steder.
som på fjederen. og dine gulvstrøer.

Brug ikke PU lim
1# og afdæk dine gulvstrøer 5-10cm ud fra underkant gulvbræt  
så du har en limflade der er klar til limning
overskydende lim fjernes med Klud/svamp med vand

2# helst have noget tungt du kan stille over alle limflader gerne 5kg+ per pungt

3# når du limer i træ. er det best hvis du ikke kun ligger pras på din limning, men også massager limning.
så du for spræt limen helt ud og undgår luft lommer

4# her om sommeren er det bæst hvis du limer tidlig morgen eller sent aften så har du længer arbejdstid at gøre med da lim helst ikke må skabe en hinde inden limning.
De fleste limtyper er tør inden for et par timer men fuld hærdning opnås ikke inden 7 døgn. alt efter.
hvis arbejdet skal udføres samme dage så lav en test. på et stykke tømmer ved siden af. for at se om limen er tør nok til at arbejde vider med. så den kan tåle den belastning du påføre dit gulv ved ligning.

du kan eventuelt se denne
https://www.youtube.com/watch?v=14Mkc63EpMQ
så for du en ide om lims egenskaber

Med venlig hilsen
Mads Christensen

Tømrer - Låsesmed
"Det jeg ikke når i dag, skal jeg ikke lave om i morgen"
bellebuh skrev den 02-08-2021 23:15:19

Hej John !
Jeg er ikke helt med...Du skriver selvbærende og 22mm , men billedet viser så vidt jeg kan se et spånplade-undergulv med et 3stavs parketgulvbræt...?
 Et parketgulv skal lægges "flydende" uden fastgørelse og med gulvunderlag under....

Ellers må du gerne uddybe 😉

Mvh Henrik 

Tak for svar. 

Gulvspånpladen var kun til at teste inden det går løs på strøerne, så godt set :)
Gulvet er 22mm parket.
bellebuh skrev den 02-08-2021 23:28:29

....men hvis det er 22mm gulvplanker du mener, er der flere muligheder...
1) Hvis der er masser af spil i gulvet som knaster osv, kan du godt slippe afsted med at skråsømme i hver anden Strø, gerne i kombination med montagelim på denne, og så spartle hullet enten i træfarve, eller mere kunstnerisk i sort så det ligner en knast.
Du kan også blande lak og fint savsmuld som spartel....

2) Hvis du har brede fodlister eller alm+sandlister kan hullet skjules herunder

3) Hvis du kun har alm fodlister kan du bore skråt for med et 1,5mm bor og sømme 4mm fra kanten i hver Strø. Bor skråt i skiftevis højre og venstre retning på hver Strø.

4) lim til strøer med montagelim og sats på det holder - jeg har ikke selv prøvet.

5) bare skyd og lev med det 😉

Super gode forslag. Mange tak. Jeg må se hvad det ender med. Nu har jeg i hvert fald lidt inspiration :)

Annonce
Mcarpenter skrev den 02-08-2021 23:30:16

Hej John

Nogle af de gange jeg har været med til at gøre det.
har vi enten proppet gulvet.  det var massiv gulv,,

har også været med til at lime gulv. og jeg har ikke hørt om nogle der har haft en reklamation.
Jeg vil anbefale en D3 eller D4 trælim.
prøv så vidt muligt at få fuld limkontakt. men du skal også passe på du ikke for lim uønskede steder.
som på fjederen. og dine gulvstrøer.

Brug ikke PU lim
1# og afdæk dine gulvstrøer 5-10cm ud fra underkant gulvbræt  
så du har en limflade der er klar til limning
overskydende lim fjernes med Klud/svamp med vand

2# helst have noget tungt du kan stille over alle limflader gerne 5kg+ per pungt

3# når du limer i træ. er det best hvis du ikke kun ligger pras på din limning, men også massager limning.
så du for spræt limen helt ud og undgår luft lommer

4# her om sommeren er det bæst hvis du limer tidlig morgen eller sent aften så har du længer arbejdstid at gøre med da lim helst ikke må skabe en hinde inden limning.
De fleste limtyper er tør inden for et par timer men fuld hærdning opnås ikke inden 7 døgn. alt efter.
hvis arbejdet skal udføres samme dage så lav en test. på et stykke tømmer ved siden af. for at se om limen er tør nok til at arbejde vider med. så den kan tåle den belastning du påføre dit gulv ved ligning.

du kan eventuelt se denne
https://www.youtube.com/watch?v=14Mkc63EpMQ
så for du en ide om lims egenskaber

Mange tak for forslaget. Interessant med at lime det fast, det havde jeg ikke troet ville holde i længden, men hvis du ikke har hørt om reklamationer, så kan det jo sagtens være en mulighed.

Da jeg lagde gulv for et par år siden, skruede jeg oppefra, som det anbefales. Dem der efterfølgende sleb og behandlede mit gulv spartlede alle hullerne og det kan næsten ikke ses. Kun hvis man leder efter det.
Hvis du ender med at sømme eller skrue oppefra, så husk at undersænke dybt nok til at man kan slibe gulvet i fremtiden.
Her er et eksempel på et spartlet hul:
MagK skrev den 03-08-2021 19:52:22

Da jeg lagde gulv for et par år siden, skruede jeg oppefra, som det anbefales. Dem der efterfølgende sleb og behandlede mit gulv spartlede alle hullerne og det kan næsten ikke ses. Kun hvis man leder efter det.
Hvis du ender med at sømme eller skrue oppefra, så husk at undersænke dybt nok til at man kan slibe gulvet i fremtiden.
Her er et eksempel på et spartlet hul:

Mange tak for svaret, det fine billede og beskrivelsen. 

Ja, det kan man ikke se med det blotte øje. Det tager jeg med i mine overvejelser.

Propper er nævnt, og det er også hvad jeg vil foreslå.
Jeg har selv et ligneden gulv med et par mm egetræstfiner som øverste lag.
For et par år siden skulle jeg reperere lidt på det for at fjerne knirkelyde og endte med huller til skruer og lapninger.
Jeg købte et propbor. Borede først med dette der hvor skruerne skulle være (ca 5mm ned). Borede så et mindre hul til selve skruen. Skruen ender altså 5mm under gulvoverfladen.
Jeg købte en billig træhylde i egetræ og brugte denne til at donere propperne, som jeg så liminede ned i hullerne og savede/slibede ned til de var plane med resten af gulvet.
Ved at have træhylden som donor, havde jeg også mulighed for at matche farvenuacner og åre-møndstre med gulvet.

/S
En kort opdatering på gulvprojektet:

Jeg besluttede mig for at lime gulvet på strøerne med D3 lim.
Indtil videre er det faktisk lykkes efter hensigten og jeg oplever ingen knirkelyde, ingen klapren og ingen forskubbelse af gulvbrædder. Så jeg krydser fingrer for at det holder.

Mange tak for alles input.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger.
Få 25% rabat på spartelmasse med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også