Ustabilt hegn

Vi er i gang med at lave et nyt hegn omkring vores sommerhushave.
 
Det bygges i en vinkel hvor den korte side er 4,5m og den lange side er 60m. 
 
Vi begyndte med at bruge Hortus ECO stolpespyd i plast og 70x70 stolper (3 stolper med et spænd på ca. 2,25m), vi begyndte heldigvis på den korte side, da denne konstruktion absolut ikke er stabil. På langsiden er vi gået over til 90x90 stolper som er gravet 90 cm ned og støbt fast med stolpebeton og det er fint stabilt. 
 
Vi skal bygge et bålkøkken/plantebord/brændely op ad den korte side (Jeg vedlægger mine tegninger, men de er egentlig ikke beregnet til at blive vist frem og sikkert ikke særlig intuitive (min mand forstår dem i hvert tilfælde ikkeJ)
 
Men ideen er at lave en træterrasse på 3,6x2,7m som på den lange side fastgøres til hegnet og så bygge bålkøkken etc. ovenpå. 
 
Det betyder at der bliver fastgjort 3 ekstra stolper på ca. 1,8m og 3 på ca. 0.9m til hegnet, samt en 45x95x3600 reglar på tværs nederst som underlag til terrassen.
 
Jeg tænker, at jeg sætter 2 ekstra stolper på bagsiden af hegnet, så spændet mellem stolperne reduceres til lige godt 1m. (jeg vil bruge stolpespyd igen, da det bliver svært at grave et 90 cm dybt hul når hegnet allerede står der) vil det være en fordel at grave så dybt jeg kan og så støbe det øverste af stolpespyddet fast?
 
Vil ovennævnte stabilisere de 4,5m hegn, eller er jeg nødt til at pille det ned og begynde forfra?
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan lige så godt, pille de 4,5 meter hegn op, og lave det som det andet hegn.
Man fortryder sjældent at lave tingene rigtigt, hvor imod at hvis man forsøger at rette op på noget der ikke dur, så bliver det sjældent helt godt.


Vi prøver igen, i morgen --
Jeg er enig med de andre rent principielt.  Jeg har dog reddet en lignende situation for nogle venner, hvor vi byggede en bænk med opbevaring under til at stabilisere et hegn....I den anden ende lavede vi en skråstiver som blev beklædt med brædder og pyntet med vinreol (tomme flasker) og hængeplanter.  Nogle gange fører sådan nogle situationer nogle spændende løsninger med sig 😋

Mvh Henrik 

-viden er roden til alle problemer og alle løsninger-

Jeg kan muligvis godt sætte en skråstiver på bagsiden af hegnet på to af pælene (den tredje er stabiliseret ved, at vi begyndte langsidehegnet med at sætte en stolpe ved siden af den usikre).

Vores nabo har lige fortalt mig at vores grund rent faktisk er ca. 1 m længere end enden på det gamle hegn. Noget med en fælles aftale om kompost bunke der.

Hvis jeg vælger den løsning, hvilken vinkel skal skråstiveren have, hvor højt skal den gå op på stolpen og hvordan sætter jeg den fast i jorden?

Skal  den graves ned i vinkelretningen med 90 cm afstand lodret mellem jordoverflade og stolpebund?
Skråstiver kan stå i 45 grader. Der vil sige lige så langt ud som den kommer op på stolpen. Jo længere oppe den er jo bedre holder den. Det kan f.eks. være 1,5 m oppe på hegnet. 
Du graver eller banker en stump stolpe ned 1,5 m væk fra hegnet. Den kan gå lodret ned eller lidt skråt, så den står nærmere vinkelret på din skråstiver. Denne stump behøver ikke at stikke op over jordoverfladen.
Der graves lidt jord væk, så skråstiver kan skrues fast på denne "død mand" 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis