Vinduer binder efter maling

Jeg har vasket, slebet og malet mine svingbare centrum vinduer.
De er bare malet med to tynde lag glans 40 træmaling, da de var hvide i forvejen.
Jeg ventede flere dage før jeg lukkede dem til. Men nu kan jeg ikke åbne dem igen uden at hamre hårdt på dem og første gang jeg gjorde det (og anden gang) gik der lidt maling af der hvor de slutter tæt.
Hvad kan jeg gøre for at undgå det? For at udbedre det. Noget jeg kan smøre dem med?
For der skal ikke være så umuligt at åbne dem hver gang.
Det skal lige siges at der ikke er et tykt lag maling eller noget dryppere der har gjort at de nu skulle gå stramt i og gå imod karmen.
Det er som om malingen bliver ved nærmest at hæfte dem fast. Og nu er det flere uger siden de blev malet.

Hvis man ønsker detaljerede svar, så må man stille detaljerede spørgsmål.
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Gnid /smør med enden af et stearinlys , det virker når skuffer binder......

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Jeg oplever det samme med min værkstedsdør efter jeg malede karmen og døren med træbeskyttelse.
Nogle malinger kan bare ikke "lide" at have en tætnings liste på sig, så former de sig efter listen, og det resulterer i denne effekt du omtaler.

Jeg vil foreslå dig du "starter forfra" og så bruger en maling der er beregnet til formålet (kan ikke give dig et konkret produkt navn).
Spørg evt. i en farvehandel, de må være kyndige i deres produkter, og hvis det samme sker anden gang, går du ned og forlanger pengene retur/et andet produkt.

 

Hvis det er listen der klæber fast så er det talkum der skal bruges, påføres med en pensel.
Har du brugt rigtig vinduesmaling ?  

-viden er roden til alle problemer og alle løsninger-

bellebuh skrev den 02-08-2021 15:52:11

Har du brugt rigtig vinduesmaling ?  

 Har aldrig hørt om der skulle være noget der hed rigtig vinduesmaling.

Jeg har brugt træ og metal glans 50 af mærker Silver.

Hvis man ønsker detaljerede svar, så må man stille detaljerede spørgsmål.
Annonce
johnm skrev den 02-08-2021 14:02:46

Hvis det er listen der klæber fast så er det talkum der skal bruges, påføres med en pensel.

 Det er gummilisten der klister på selve den malede træliste tror jeg.

Talkum siger du? Takker. Men kan kun finde det som pulver, ligemeget hvor meget jeg leder. Har du et link til noget som kan påres med pensel?


Hvis man ønsker detaljerede svar, så må man stille detaljerede spørgsmål.
Steensen skrev den 02-08-2021 13:47:16

Jeg oplever det samme med min værkstedsdør efter jeg malede karmen og døren med træbeskyttelse.
Nogle malinger kan bare ikke "lide" at have en tætnings liste på sig, så former de sig efter listen, og det resulterer i denne effekt du omtaler.

Jeg vil foreslå dig du "starter forfra" og så bruger en maling der er beregnet til formålet (kan ikke give dig et konkret produkt navn).
Spørg evt. i en farvehandel, de må være kyndige i deres produkter, og hvis det samme sker anden gang, går du ned og forlanger pengene retur/et andet produkt.

 Forfra?

Desværre er midt i et kæmpe renoverings projekt og så kom der en nyfødt baby midt i projektet. Og selve vidnuerne har taget 10 hele dage.
Så det er desværre ikke en mulighed.

Hvis man ønsker detaljerede svar, så må man stille detaljerede spørgsmål.
Der findes maling der netop er beregnet til vinduer, både ude og inde. 
Ude delen har fungisider iblandet, der sørger for at svampesporer ikke kan sætte sig fast og leve, så den skal ikke bruges indendørs.
Fordelen ved at bruge vinduesmaling er netop at den hærder hurtigt og dermed ikke binder.
Almindelig maling kan være flere dage/uger om at hærde og derfor oplever du at overfladen er tør, men ikke hærdet færdig. Når du så lukker vinduet presser du overfladen og så starter balladen.

Du kan teste om maling er hærdet færdig ved at presse en negl ned i overfladen. Efterlader neglen et mærke er malingen ikke hærdet færdig.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Det  er talkum pulver jeg mener, syntes bare det er nemmest at påføre med en pensel 
Findes der virkelig ikke noget man kan smøre med Så de ikke klistrer fast?
Et eller andet silikone baseret?
Talkum falder af igen og stearin vil heller ikke sidde fast.
Hvis ikke der gør, hvilken vinduesmaling skal man så bruge i fremtiden? Jeg kan ikke finde noget som helst indendørs maling beregnet til vinduer, har endda skrevet med en malerforretning og kender heller ikke til der skulle være noget specielt til vinduer, når det er indendørs.

Hvis man ønsker detaljerede svar, så må man stille detaljerede spørgsmål.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også