Høj tågehorns lyd fra radiatortermostat

Hej LDS. Jeg har netop skiftet en radiatortermostat, som laver en vanvittig høj lyd ved nogle indstillinger (mellem 3-4) I øvrigt er det som om at den slet ikke varmer op i indstillingerne før lyden.

Jeg fandt ud af at det er en termostat til 2-strenget varmeanlæg, så jeg formoder at mit anlæg er 1-strenget, og derfor fungere den ikke som den skal? Kan der være noget jeg misser?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
En radiatortermostat har en bestemt flowretning. Har du vendt termostaten rigtigt. Du fortæller ikke, hvilken termostat det drejer sig om.

fase
Jep, tågehornet optræder når der er byttet om på fremløb og tilbageløb.

Det er denne termostat https://www.jemogfix.dk/radiatortermostat-saet-vinkelloeb-12quot/8113/9037307/

Der står ikke noget om, om termostaten er beregnet til fremløb eller returløb? Jeg føler mig rimelig sikker på at min termostat er ved returløb, men det kan jeg tjekke op på senere.

Om den vender rigtigt, jeg satte den bare på den eneste måde det kunne lade sig gøre..

Som i nok kan fornemme så er det første gang jeg arbejder med radiator/ventiler.
Når jeg åbner dit link, så kan jeg på billedet tydeligt se en pil på ventilen der peger mod omløberen - altså er den beregnet til at montere i fremløb.
En mulighed kunne være Danfoss RA-UR

Søren O
Uden at kunne sige det så vil jeg tro at den ventil er en fremløbsventil, hvilket så ikke vil kunnne fungere korrekt hvis den bliver monteret på returløbet.
Det er en ventil til fremløb, som, hvis du monterer den på returen, vil have flow den forkerte vej. Så enten skal du flytte den til fremløbet eller udskifte den med en returtermostat.
Du sætte et billede af radiatoren ind i et svar.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis