Afblænding af yderdør

Hej
Jeg har en dør i min stue, som går direkte ud til et skur, som oprindeligt bare var en carport. Vi vil gerne blænde denne af, så vi kan bruge pladsen til at udvide vores køkken lidt.
Det er lette ydervægge med krydsfiner og gips invendingt og steniplader udvendigt på den side af huset. Der skal nok fyldes op med ca. 100mm isolering.

Er der nogen regler man skal overholde, når det er yderdøre og ydervægge man arbejder med?
Er der noget særligt jeg skal være opmærksom på? Jeg havde tænkt bare at fjerne dør og hængsler, og så skære isoleringsbat til og fylde i, og så krydsfiner/gips indvendigt og Steni udvendigt. Skal der også noget dampspærre? Det er hus fra 1973 og det er Alukraft der er i væggene og på lofterne.
Jeg håber at der er nogen som kan give nogle gode tips til dette projekt :-)

Vh Anders

Vh Anders
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville ikke bekymre mig om dampspærre i dette tilfælde.

Mvh Henrik 

-viden er roden til alle problemer og alle løsninger-

Det er også vigtigt.
Men her er der tale om en væg med kun 100mm isolering i et hus, hvor det er meget tvivlsomt, at der er en tæt dampspærre i forvejen.
Men det er fint at opsætte en dampspærre hvis du mener du kan få den tætnet til den øvrige dampspærre.
Dampspærren er særlig vigtig ved store isoleringstykkelser, men der er utallige huse fra tidligere årtier med 2-300mm isolering på loftet, som ikke har en tæt dampspærre og alligevel ikke har problemer. (Velventileret loftrum og alm god udluftning i boligen er selvfølgelig en forudsætning).
Derfor skal man også være varsom med efterisolering af disse huse, da man flytter kondenspunktet længere ind, og dampspærrens tæthed således bliver afgørende for, om fugtig rumluft kan komme ud og kondensere i konstruktionen.

Badeværelser er en anden snak.

Men derfor min formulering, at jeg ikke ville bekymre mig om det 😉

Mvh Henrik 

-viden er roden til alle problemer og alle løsninger-

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis