Har jeg skimmelsvamp? Hvad gør jeg?

Efter at være kommet hjem fra sommerhus lugtede huset temmeligt indelukket.
Det har vi oplevet før, hvis vi har været på ferie. Normalt lugter det bare af "gammelt hus". Jeg vil beskrive det som en slags "tør" trælugt.
Vi lufter som regel ud en times tid og så er det væk.

Men denne gang var det anderledes. Da vi kom hjem for et par dage siden lugtede huset nærmest skimmelagtigt. Det vil altså sige en markant mere ubehagelig lugt end den vi plejer. Det lugter også meget kraftigere. Og det går tilsyneladende heller ikke væk, selvom vi har haft vinduer og døre åbne i alt vores vågne tid i to dage.

Vi begynder nu at frygte, at der er skimmel i huset. Det er et gammelt hus fra 30'erne.
Hvad pokker gør man så?

Hvordan finder man frem til hvor det er? - hvis det overhovedet er skimmel?
Kontakter man sit forsikringsselskab?

I stueetagen er ydervæggene beklædt med cellotex. Derfor faldt mistanken på cellotex beklædningen.

Jeg har fundet et diskret sted og skåret et vel nok ca. 30x30 cm stykke ud af cellotexen det sted, vi synes at lugten er kraftigst.

Resultatet er, at det plade jeg har skåret af, er helt fint knastørt. Der er ingen skjolder eller noget på det.

Væggen bagved ligner en pudset væg med tapet på.

Se vedhæftede billeder.

I øverste venstre hjørne har jeg revet lidt af "tapetet" af for at se, om det virkede fugtigt. Det var knastørt.
Jeg er ikke 100 % sikker på, at det er tapet...
Der er nogle brune pletter på dette "tapet". Måske har der været fugt engang?

Herunder nogle nærbilleder:

Gode råd modtages gerne   
29 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
PS. Jeg kan se, at billederne er indsat to gange hver. Jeg ved ikke, hvorfor den gør det. Det er ikke mig der har gjort det.
Jeg søgte lidt herinde i forummet og fandt nogle artikler omkring løbesod som skulle kunne lugte surt... Jeg ved ikke, om det kan være det...
Vi har godt nok en skorsten og en brændeovn som vi også bruger om vinteren.

HVIS det skulle være løbesod, så undrer følgende mig bare:

  1. Vi får fejet skorstenen 2 gange årligt. Fejeren siger altid, at det han fejer ud ser rigtigt fint ud. Det er helt tørt og fint. Omend der er lidt meget af det - fordi vi bruger ovnen flittigt. Men han roser altid og siger, at vi fyrer helt korrekt.
  2. Hvorfor kommer det nu her i juli/august? Vi har jo ikke brugt brændeovnen siden tidligt forår.
  3. Der er ingen synlige skjolder eller mærker på brændeovnen.
  4. Lugten er KUN på stueetagen. Ikke 1. sal eller kælder. Selvom der er skorsten gennemgående i alle etager.
  5. Vi har isokern i skorstenen. Så vidt jeg forstår skulle det netop forhindre løbesod?

Hvad siger eksperterne herinde?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hejsa 😊

Når nu du er igang...så prøv at fjerne et stykke mere helt nede ved gulvet...

virker fugtigheden i rummet højere end normalt ?

Hvad med vandrør osv, har i nogen idé om hvor gamle de er?  Tjek vandmåleren, om der er forbrug når i ikke bruger vand...

I kan formentlig låne eller leje en fugtmåler i et byggemarked.... Hold den på væg, gulv og loft og se om der er alarmerende værdier, og om der er markante forskelle indenfor et område på nogle kvm.

Mvh Henrik 


-viden er roden til alle problemer og alle løsninger-

...og ja - kontakt endelig forsikringsselskabet og hør hvordan i skal forholde jer og hvad i er dækket for....

-viden er roden til alle problemer og alle løsninger-

Hvis det er skimmel kan i jo starte med at se om lugt MV forsvinder når i lufter ud løbende.

Skimmel dannes ret nemt når der er fugtigt/vådt og passende temperaturer. Især den hedebølge der var for er par uger siden med høj varme og høj luftfugtighed gav rigtig gode vækstbetingelser hvis den kombineres med stillestående luft.

Det positive ved skimmel er så at ligeså nemt som det opstår kan det også forsvinde igen hvis man fjerner vækstbetingelserne. Så hvis det har handlet om fugtighed og manglende udluftning så vil evt skimmel dø ret hurtigt nu hvor i er tilbage i huset. Jeg ville kun være bekymret hvis lugten forsætter.

Celotex bør du tilgengæld få fjernet af hensyn til brandsikkerhed. 

Ask
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
bellebuh skrev den 01-08-2021 00:59:17

Hejsa 😊

Når nu du er igang...så prøv at fjerne et stykke mere helt nede ved gulvet...

virker fugtigheden i rummet højere end normalt ?

Hvad med vandrør osv, har i nogen idé om hvor gamle de er?  Tjek vandmåleren, om der er forbrug når i ikke bruger vand...

I kan formentlig låne eller leje en fugtmåler i et byggemarked.... Hold den på væg, gulv og loft og se om der er alarmerende værdier, og om der er markante forskelle indenfor et område på nogle kvm.

Mvh Henrik

 


Fugtigheden virker ikke høj i huset.
Næsten alt vvs er skiftet ud i huset i 2015 til PEX.
Der er nogle enkelte gamle radiatorer på 1. sal der har de gamle jernrør, men lugten er ikke i nærheden af hvor de rør er ført.

Hvad siger man til forsikringsselskab? At man mistænker at der er skimmel?

HVad sker der så typisk?
Nogen der har prøvet det?
AskH. skrev den 01-08-2021 08:41:18

Hvis det er skimmel kan i jo starte med at se om lugt MV forsvinder når i lufter ud løbende.

Skimmel dannes ret nemt når der er fugtigt/vådt og passende temperaturer. Især den hedebølge der var for er par uger siden med høj varme og høj luftfugtighed gav rigtig gode vækstbetingelser hvis den kombineres med stillestående luft.

Det positive ved skimmel er så at ligeså nemt som det opstår kan det også forsvinde igen hvis man fjerner vækstbetingelserne. Så hvis det har handlet om fugtighed og manglende udluftning så vil evt skimmel dø ret hurtigt nu hvor i er tilbage i huset. Jeg ville kun være bekymret hvis lugten forsætter.

Celotex bør du tilgengæld få fjernet af hensyn til brandsikkerhed. 

 

Ja, det har netop været temmeligt varmt og fugtigt de sidste par uger. Og vi har været væk i over en uge, så der har været helt stillestående luft i huset...

Jeg vil beskrive lugten som mugne kartofler. HVis I nogensinde har glemt en pose kartofler i bunden af et skab eller køleskab som så er begyndt at mugne der. Sådan lugter det.

Når jeg læser om løbesod tænker jeg dog, at det også lyder som en mulighed... Men jeg synes også, at de ting jeg nævner ovenfor taler imod at det skulle være det. Hvad tænker I? Kan jeg udelukke løbesod som en mulighed?

Hvis i kun har brændeovn på skorstenen og ikke har brugt den fornyligt så er der næppe løbesod.

Forsikringen vil formentlig bare give dig en afvisning. En normal forsikring dækker ikke skimmelsvamp, den dækker kun svampe der nedbryder træ.

Under meget specifikke omstændigheder kan en ejerskifteforsikring dække, men det lyder som om i har boet der længe og det her er en nyligt opstået skade så den vej er nok heller ikke farbar. 

Ask
Fjernet af moderator
(Årsag: Reklame )
Denne bruger er blokeret pga. overtrædelse af ordensreglerne.
Nu har jeg fået cellotex ned. Der ER skimmel. Store mængder.
Bag ved cellotex er der store sorte plamager på muren bagved.
Muren bagved var tapetseret. Jeg har hevet tapetet ned og den pudsede væg bagved er sort af skimmel flere steder. Vi taler flere kvadratmeter...

Der er imidlertid ikke noget fugt. Men det HAR der måske været en gang.

Men hvad gør jeg nu?
Skal jeg vaske det hele ned med Protox Hysan?

Min plan er, at væggene skal fuldspartles og males. Men går det at male oven på sådan noget her?
Altså hvis det er vasket af med Protox Hysan?

Eller skal jeg hellere bruge Rodalon?

Eller er vi ude i, at det skal slibes af med f.eks. en stålbørste monteret på vinkelsliber? Eller diamantkop?
I så fald skal jeg vel have noget seriøst åndedrætsværn på?
Der er yderligere 19 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også