Hvilket bor til Azobé (Jerntræ).

Hey.
Efter en tur til Bornholm, skal jeg nu have opsat vores nyindkøbte keramik-husnummer.
jeg har fundet en planke i den helt rigtige størrelse og udseende - men det er jerntræ/Azobétræ og det er 35mm tykt!!!
Inden jeg begynder at (måske) ødelægge mine bor, kunne jeg godt tænke mig at høre om der er nogle, som har prøvet noget lignende, eller måske direkte ved noget om at bore i Azobé? 

Forkert fuglefodring = Flere Rotter.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
NEVER MIND!!!!!
Jeg fandt ud af, at jeg med et træbor - stille og roligt - kunne tage 1/3 ad gangen og så lade noret køle lidt ned.
Ingen problemer!
Men jeg kan ikke hitte ud af at slette tråden….

Forkert fuglefodring = Flere Rotter.
Jeg har ikke direkte erfaringer med at bore i det træ, men jeg tænker at du vil kunne bruge almindelige hss bor.
Hvis de kan skære i metal burde de også kunne skære i træ, selvom det er hårdt.
De gamle dyder med at starte med et et mindre hul og så øge diameteren på boret til den endelige størrelse(måske af flere step), er næsten altid en farbar vej at gå. 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Hvis bare dine træ-bor er skarpe, så kan du fint bore med dem.
HSS bor kan også fint klare opgaven, igen under forudsætning af de er skarpe.
Skal du have store huller, (mere end 12mm), er det en god ide at bore af flere omgange, eller bruge et forstner bor i en søjleboremaskine, da der kommer smæk på vridningerne..

 

Jerntræ er ikke særlig svær at save eller bore i. Har lavet havetrappe m.m. og det gik fint med almindelig rundsav og andet værktøj. Det vi arbejdede med var noget gammelt der har siddet som havne kaj. Så man skal naturlig vis undgå de store stykker jern der kan være i træet. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis