Hvilken robotplæneklipper?

I min FDF kreds vil vi gerne have en robotplæneklipper til at klippe plænen, og give mere tid til FDFerne.

Vores grund er Ca 1000 kvm, lettere kuperet, men kan klippes med alm plæneklipper...

Vi vil gerne have en god stabil og driftsikker model.
Hvad kan anbefales at kigge efter?

På forhånd tak 

MVH Njord
25 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
de fleste vil nok anbefale den model de selv har...da det er den de har erfaring med.

jeg har 2 stk husqwarna (model 430 og 420) på hver sin grund
#2 købte jeg fordi jeg har været tilfreds med #1 og primært fordi de begge er udstyret med egen simkort og gps (ekstra udstyr i 420) man kan således altid se hvor de befinder sig og om noget er galt - meget praktisk hvis de ikke dagligt overvåges (f.eks i et sommerhus langt væk)
hvis jeres fdf grund overvåges regelmæssigt er den funktion nok ikke vigtig og man kan finde billigere f.eks. worx.

husqwarna er ved lav klippehøjde ikke glad for nedfaldende æbler, men kan løses ved at sætte til at klippe lidt højere om efteråret.
både automower og worx er af typen med små barberblade/knive som svinger tilbage ved den mindste modstand.
jeg har grunde på 1600 m2 og det klare de fint ved at klippe ca 3 timer dagligt
nogle af mine naboer har også model 330 som også fint klare deres haver.

hvis støj ikke er et problem (for jer/naboer) kan robomower også gøre det - dens knive er faste som i en traditionel plæneklipper og larmer derfor også noget mere (3 db mere så vidt jeg husker hvilket svare til dobelt lydstyrke) - og derved tænker jeg at den er bedre til æbler og evt andre forhindringer.
jeg har en genbo som er holdt op med at bruge deres robomower da den havde en summen som i længden var generende for dem selv og deres nabo (den kørte mange timer hver dag)....så det er værd at vide at støj/summen altså kan være en dealbreaker for nogle modeler.

husk en robotklipper køre hver dag og i flere timer. en stor robot skal køre færre timer og en lille flere.
maks plæne m2 angives nogle gange ved 12 eller 24 timers daglig drift....tiden som bruges vil afhænge af forskellige faktore f.eks komplexitet af arealet.
automower er så stille mens den køre at jeg typisk skal lede efter den i haven og det er ikke et problem at den køre hvis vi har gæster/sider ude og spiser

og så kan jeg tilføje atjeg kun har haft problemer hvis de støder ind i noget uforudset (buske med lavt hængende grene) efterladte ting på plænen eller en trailer som de kommer ind under mm.
at finde hjem til lade stationen gør de stabilt og uden problemmer.
ujævn terren eller stejle skråninger er ikke noget problem. min ene grund stiger over 6 meter og må betegnes som ‘stejl’ og det klare den fint.

har haft den første i 5 græs sæssoner nu og køre stadig uden problemmer #2 køre sin første sæsson
Støj, i robotplæneklipper niveau er ikke et problem. Vi har venlige naboer på den måde, en børnehave og motorvejen, begge et  stykke væk.

Vi kommer ikke på grunden hver dag men jævnligt... Og der er WiFi i kredshuset, så tænker det rækker... Men må med i overvejelserne.

Jeg har læst nogle test hvor robomow klarer sig rigtig godt. De er tunge (sikkert stabile) og de nye modeller fx RT 1000 og RT 2000 er vist ret identiske, ud over batteri størrelse og kapaciteten.... Og pris....

Når de angives til plæne op til 1000 henholdsvis 2000 kvm.... Er det så reelt kapaciteten, eller er det kun i teorien de kan klare det?

Worx har jeg hørt godt om, men også der er problemer med at de fx ikke rammer ladrstationen eller kører fast når de får nogle år på bagen....

Erfaringer modtages gerne🤗

MVH Njord
kan i øvrigt tilføje at en automower stopper øjeblikkeligt ved evt kabel brud - uanset hvor den er. 
nogle andre modeller køre blot videre og kan derved ikke se kanttråd og havner derfor på langture ud i det blå 😮
Annonce
Jeg er glad for min worx, men på trods af off road hjul der er tilkøbt så kører den fast når jorden er for våd/blød. Især ude i kanten hvor jeg har meget mod grundet solforhold.

Derudover er den virkelig ikke venner med nedfaldsfrugt og kogler uanset klippehøjde sidder de fast 

Ask
Jeg er også fint tilfreds med min Worx.. den er i gang med sin 4. Sommer.
Jeg oplever også den sidder fast.. jeg har æbletræer,  æbler sætter sig også fast i den.
Den er virkelig ikke intelligent,  altså den klipper helt tilfældigt, men det bliver pænt nok (Jeg ved ikke om haveentusiaster stiller højere krav end mig) Hvis den kører ofte nok🙂 jeg ved ikke om andre modeller er mere intelligente..
Her på sit 4. År, synes jeg den er begyndt at opføre sig lidt mærkeligt.. den vil ikke altid lade,  men brokker sig over grænsekablet. Så skal den lige slukkes og tændes, så kan den igen.. Jeg forventer den kører et til to år mere..

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Worx er godt. Men kunsten ligger i at få lagt kablet ordentligt ud fra start, det er ofte kanten der er problemer med.
Jeg har ikke en robotplæneklipper endnu. Men da vi for nyligt har købt hus, så bliver det også en investering vi skal lave.
Har undersøgt markedet og synes jeg vil få mest for pengene i den worx andre også snakker om.
De vindende faktorer for os, er at batteriet nemt og billigt kan udskiftes, knivene er også ret billig, den har kantklip og vi kan udbygge den som vi vil, blandt andet med AFS sensor, til jeres brug, kan i jo få gps i den så i kan se hvor den er NÅR nogen render med den.
Men husqvarna er uden tvivl, en lidt bedre robot, men den er også en del dyrere.

Mine forældre har en Husqvarna og så vidt jeg kan se er forskellen at den er lidt mere stille. Men også 3x så dyr.
Der er yderligere 15 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis