Stikkontakt med flere ledninger af samme farve

Hej
Jeg vil skifte den gamle stikkontakt med afbryder ud med en ny. Stikkontakten med afbryder har højest sandsynligt siddet siden huset blev født i 69. De ledninger, som findes i stikkontakten er 3 hvide og 3 sorte.
Mit Spg. Går på, hvad jeg gør med så mange ledninger, når der i de nye stikkontakter kun er indgang til maksimum 2 ledninger i hver farve?
På forhånd tak.
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du er nødt til at bruge en samlemuffe og en stump ledning, så du max har 2 ledninger i samme farve. Samlemufferne gemmer du bag stikkontakten.

Søren O
Søren O skrev den 30-07-2021 20:08:31

Du er nødt til at bruge en samlemuffe og en stump ledning, så du max har 2 ledninger i samme farve. Samlemufferne gemmer du bag stikkontakten.

Jeg kan jo aldrig fjerne 3. ledning i pågældende farve, så hvordan skal jeg ende ud med kun 2 ledninger i samme farve? Skal jeg blænde 3. ledning af i en slutmuffe for begge farver?

Eksempelvis blå: de to af de tre blå samles i en muffe sammen med endnu en stump blå. Stumpen plus den tredje blå kan gå i hver deres hul i stikkontakten

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Kermit_369 skrev den 31-07-2021 00:01:43

Eksempelvis blå: de to af de tre blå samles i en muffe sammen med endnu en stump blå. Stumpen plus den tredje blå kan gå i hver deres hul i stikkontakten

For at undgå at bruge en ny stump ledning: 

Er det så ikke ligeså nemt at sætte de 2 hvide og de 2 sorte ledninger i den nye stikkontakt (passer til de 2 huller for hver farve i den nye stikkontakt). Og til sidst blænde den 3. for hver farve af i x 2 enkeltmuffer?

Enkeltmuffer: https://www.av-connection.dk/?PNo=NNA-1057-010
MichaelRM skrev den 31-07-2021 00:09:32

For at undgå at bruge en ny stump ledning: 

Er det så ikke ligeså nemt at sætte de 2 hvide og de 2 sorte ledninger i den nye stikkontakt (passer til de 2 huller for hver farve i den nye stikkontakt). Og til sidst blænde den 3. for hver farve af i x 2 enkeltmuffer?

Enkeltmuffer: https://www.av-connection.dk/?PNo=NNA-1057-010

Jeg forstår ikke rigtigt hvorfor du vil frakoble ledninger - der er en grund til, at de er der. Det er næsten 100% sikkert at ledningerne fører hen til andre stikkontakter og afbrydere i huset, der i så fald ikke længere får strøm. Så nej, det kan ikke laves på andre måder.

Alternativt kan du prøve at finde en lettere brugt stikkontakt af samme type som den gamle, hvis årsagen til udskiftningen er at den er slidt eller defekt.
Annonce
Når nu huset har den alder, så kunne stikkontakten være monteret direkte i gerigtet uden dåse bag. Hvis den er det, så er det ikke tilladt at bruge samlemuffer.
lrp skrev den 31-07-2021 02:37:01

Jeg forstår ikke rigtigt hvorfor du vil frakoble ledninger - der er en grund til, at de er der. Det er næsten 100% sikkert at ledningerne fører hen til andre stikkontakter og afbrydere i huset, der i så fald ikke længere får strøm. Så nej, det kan ikke laves på andre måder.

Alternativt kan du prøve at finde en lettere brugt stikkontakt af samme type som den gamle, hvis årsagen til udskiftningen er at den er slidt eller defekt.

 Den med strøm til andre steder i huset havde jeg ikke hæftet mig ved, så mange tak for den oplysning. Det giver mening. Jeg troede bare, at ledningerne kun forsynede den pågældende stikkontakt, som jeg skal have skiftet. Jeg anede ikke, at den kunne have forbindelse til andre kontakter eller lign.

jenshøj skrev den 31-07-2021 12:02:35

Når nu huset har den alder, så kunne stikkontakten være monteret direkte i gerigtet uden dåse bag. Hvis den er det, så er det ikke tilladt at bruge samlemuffer.

 Tak Jenshøj. Der er dåse bag, men det giver mening, som Irp skriver, at ledningerne kan have funktion andre steder i huset også, så jeg vælger at gå med den første løsning, der blev nævnt i tråden.

Søren O skrev den 30-07-2021 20:08:31

Du er nødt til at bruge en samlemuffe og en stump ledning, så du max har 2 ledninger i samme farve. Samlemufferne gemmer du bag stikkontakten.

 Tak for rådet Søren, det vil jeg forsøge mig med.

Kermit_369 skrev den 31-07-2021 00:01:43

Eksempelvis blå: de to af de tre blå samles i en muffe sammen med endnu en stump blå. Stumpen plus den tredje blå kan gå i hver deres hul i stikkontakten

 Tak Kermit. Det gjorde det en del lettere forståeligt.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis