Kan man flytte en faldstamme?

Hej

Vil gerne vælte en væg i kælderen. Problemet er, at der ved væggen er en faldstamme fra køkkenet, som går ned i et afløb i kælder gulvet. Denne faldstamme vil så være midt i rummet hvor væggen før var og det går ikke. Jeg vil derfor gerne flytte faldstamme 70 cm, så den kommer ind og flugter med væggen. 

Så, kan man flytte en faldstamme (det tænker jeg naturligvis man kan), men er det en dyr proces og skal vores pæne flisegulv bankes op? Hvordan griber man sådan en opgave an?

Vh
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Alting kan flyttes, men om det er sliddet værd er jo en anden historie    
Du kommer som minimum til at bryde noget af gulvet i kælderen op, for du skal jo koble det "nye" rør på den gamle installation et sted i gulvet. Dernæst kommer der måske et problem med køkkenet, for du vil vel ikke have en bøjning siddende under loftet i kælderen ?

Endeligt hører arbejdet ind under det der kræver autorisation, så enten en vvs'er eller kloak mand skal ind over for at godkende det.  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Afhængig af hvor din kloak løber, kan du muligvis føre faldstammen ind til væggen og så bore den ud af kældervæggen under jordhøjde og koble på kloakken. Så slipper du for ophugning i gulvet.
Man kunne lave det i 50mm under loftet, og så dimensionere op i 75mm lodret og så gå op i 110mm gennem væggen.
Og så skal du selvfølgelig overveje hvad der skal ske med det gamle afløb hvis det ikke længere er i brug.

Bare kald mig BBB 
BBB det vil i så fald kræve at man gravede kældervæggen fri, så man kan føre rørerne sammen? 
Ja det kræver en opgravning udvendigt så du kan sætte et grenrør på kloakledningen hvor du kobler køkkenafløbet på. Det er som nævnt tidligere i tråden autorisationsarbejde hvis det skal laves lovligt. Det indvendige rørarb er vvs og i jorden skal der kloakmester på.

Bare kald mig BBB 
Modtaget, tak for sparring! 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis