Dimensionering af spær/bjælker

Jeg søger råd til dimensionering af spær og understøttende bjælke. Med den udmærkede app fra Træinformation - Træbjælker - kan jeg fint beregne spær og bjælker hver for sig, men jeg får problemer, hvis jeg ønsker at støtte spærlaget med en tværbjælke. App'en kan kun beregne bjælker, hvor mine spær er samlet over bjælken, men ikke hvor jeg anvender kontinuerte spær.

Vil sætte stor pris på hjælp til, hvordan man bærer sig ad med at dimensionere kombinationen af understøttende bjælke og kontinuerte spær.

Det skal konkret anvendes til at dimensionere taget på en tilbygning, hvor spærene i den ene ende skal hvile på det det eksisterende hus' langsgående bjælke (ældre Kalmarhus). Tilbygningen skal sammenbygges med det eksisterende hus ved at skære et hjørne af sidstnævnte. De eksisterende spær skal altså skæres af ved bjælken, og så skal der lægges nye spær ud til tilbygningens ydervæg. I linjen for den nuværende husvæg, er planen at lægge en tværbjælke, så de nye spær får tre støttepunkter: Husets nuværende bjælke, en understøttende bjælke ca. på midten og så tilbygningens ydervæg.

Grundmålet for den nye bygning bliver 4,5 x 4,5 meter, og spærafstanden er 90 cm. Taget bliver enten forskallingsbrædder el. krydsfiner belagt med tagpap. Hældningen bliver 5 grader udad.

vh

Ib


ikje
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Spærenes lysvidde forkortes jo meget, når du har et bærende punkt på midten af bygningen. Så hvis du kan beregne din tværbjælke korrekt, så skal du beregne dine spær ud fra den (de) nye lisvidde(r)

Edit;

Det ser ud som om, at du har beregnet et bjælkelag - du skal lave en beregning på bjælkespær. 
Tak for svaret. Jeg var blot usikker på, om der var noget at vinde/tabe ved at bruge kontinuerte spær frem for delte spær. Som jeg forstår dig, gør det ingen forskel. Det afgørende er, at tværbjælken dimensioneres korrekt. :)

Billedet er blot et screendump fra app'en. :)


ikje
Tværbjælke er med til at din spær dimension kan være mindre end ellers. Vælg spærene i fuld længde, frem for at dele dem over bjælken. Du skal beregne spændvidde fra din rem til tværbjælken og fra tværbjælken til ydervæg
Super, tak. Går ud fra jeg så skal beregne dimensionen af spær ud fra den længste spændvidde af de to?

ikje
ikje skrev den 31-07-2021 22:15:28

Super, tak. Går ud fra jeg så skal beregne dimensionen af spær ud fra den længste spændvidde af de to?

 

Korrekt 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis