El: Splitte nulledning og strømførende ledning

Hey!

Jeg har en meget gammel stikkontakt der skal skiftes. Fra væggen er der to Jordstik, en nulledning og en strømførende ledning. Disse skal tilsluttes en Opus 66 Dobbelt schukostik.
(Billedet af indmaden viser formentlig en ældre udgave)

Derfor tænker jeg, at jeg skal splitte nulledningen og den strømførende ledning fra en til to ledninger (hver). Derefter føre dem i deres respektive huller. 

Er dette lovligt? Og kan jeg bruge en Wago 221 Triple til dette? 
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du behøver ikke at splitte. Mener bestemt sådan en OPUS er internt forbundet så du behøver kun at forbinde til det ene sæt.

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Hej Det var da smart, så vil jeg droppe at splitte dem. Mange tak for jeres svar, der dog medfører et andet spørgsmål.

- Hvad gør jeg med den overskydende jordledning?

Derudover blev jeg lidt i tvivl om ledningerne og hvad de tilhører. Det er nemlig gamle ledninger og følger ikke nye anbefalinger ift. farve.

- Er vi enige om, at nul er sort, p er hvid og gul er jord?

Der er plads til to ledninger i samme klemme, så du får ingen tilovers.

fase
Alle 4 ledere sidder ikke i samme stikkontakt vel?

Som jeg kan se dine billeder, så har du en stikkontakt og en afbryder. Afbryders leder må du ikke forveksle med jord.

Så jeg tror nu ikke du kan bruge den dobbelt stikkontakt du har købt, uden at få etableret aktiv jord. 

 

Tak for input. Nej det gør de ikke.
 Vedhæftet er billeder af stikkontakten og ledninger. Ærgerligt hvis det ikke er jord... Den blå ledning er til en udendørs lampe.

Håber billederne kan bruges :-)

ahh ser nu giver det hele mere mening den gul er IKKE en jordledning, men det er din tændledning til 2 lampeudtag. der er med sndre ord ikke jord i den installation du viser der. så den dobbelt opus stikkontakt du henviser til er ikke lovlilg at montere da der ikke må være et jordhul uden at det er aktivt. en mulighed for at lave en lovlig installtion er at sætte et underlag op og så montere 2 stikkontakter i denne uden jord. der findes forskellige udgave der er en dobbelt udgave uden jord (ligner den du har) blot i en nyere udgave og så kan den fåes i både enkelt modul og 1,5 modul.
hov kan lige læse at du vil have en dobbelt schuko stikkontakt... det er ikke den du viser i dit første indlæg. det er ej heller lovligt at montere en schuko uden at jorden er aktiv.

Hej igen

Tak mrfrost. Næste gang forklarer jeg lige det hele fra bunden af til at starte med.

Det er til vaskemaskine og tørretumbler, hmm... Så skal der jo være jord.

- Må hellere få fat i en elektriker?

:-)

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også