batteri backup 12 v enhed

Hej Alle
Håber der er en elektronik kyndig herinde.

Har en Datalogger på en traktor. Denne kører på 10-28 volt. Detsker dog ofte traktorens batteri bliver afmonteret. Enheden kan huske alle indstillinger, undtagen klokken. Klokken kan kun stilles ved at koble PCen til, og det er lidt besværligt.
Desuden kan den opfører sig lidt mærkeligt hvis strømmen afbrydes flere gange, og det sker af og til.

Jeg ville derfor gerne have lave batteri backup. Således at hvis den normale 12v forsyning afbrydes, så¨slår den over på batteri.

Hvordan gør jeg bedst det? Har tænkt på noget med et skifte relæ, der trækker når det får 12v, men er bange for at den alligevel mister strømmen, i det split sekund relæet skifter.

Den forkromede løsning var selvfølgelig at backup batteri blev ladt op af sig selv, men det er ikke bydende nødvendigt.
Strømforbrug er omkring 5 mA ved standby.

Håber i kan hjælpe
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er det ike bare at koble en powerbank ind der kan give 12 V (USB -C) forbinde loggeren til den og fobinde powerbanken til batteriet - teoretisk for du så et problem efter 2000 timer skulle det blive 1000 timer er det vel også OK.

https://www.pricerunner.dk/pl/528-3200275842/Batterier-Opladere/Sandberg-420-58-Sammenlign-Priser

 

Din datalogger kan køre på en spænding ned til 10V. Hvis du forsyner den fra en 121V akkumulator med en kapacitet på en halv snes Ah f.eks. Denne 12V akkumulator, og  sætter en 25A eller højere diode i serie Diode. Så vil den lille akkumulator blive ladet til ca. 13V, når generatoren kører, men der vil ikke blive brug strøm til andet end dataloggeren, og der er ingen tidsforsinkelse ved frakobling af startakkumulatoren.

fase
Kurt

Kunne godt være en løsning, det vil jeg overveje

Fabrin

Også en virkelig interresant og elegant løsning, ift. hvad jeg selv kunne komme på.
Jeg ville dog være ked af at have "så stort"et batteri med. Det skulle gerne kunne være sammen med resten af datalogger. Kan man benytte en anden batteri type? eks. ni-mh batterier ?

Tak begge 
Nu bliver batterierne ikke nødvendigvis mindre fordi ni-mh batterier. Du kan bare vælge en batteri med mindre kapacitet, så bliver det også fysisk mindre. 

fase
Ja det er rigtigt,

Kan man på en måde lave din løsning, så batteriet ikke bliver ladet op? så kunne jeg nøjes med 1 eller 2 9v batterier?

Eller kan man bruge disse ?
https://www.biltema.dk/kontor---teknik/batterier/genopladelige-batterier/genopladeligt-icr18650-batteri-2950-mah-2000037909
Eller er lithium for farligt til sådan et projekt, vi vil meget nødigt at skidtet brænder, der er mange timer og penge i den traktor :)
Annonce
Hvordan får du data ind i datalogger? Er der er der et fælles punkt.

fase
Er ikke helt med på hvad du mener?

Alt elektronik samles i én stænktæt kasse, herfra er der så stik/kabler ud til alle følerene. Alle følere går ind i et print kort, og aflæses via USB eller på displayet
De fleste moderne mobiltelefoner har Litium batterrier - og enkelte går i brand men de fleste ikke. Energitætheden er som regel højere i moderne genopladelige batterier end i blybatterier. Data på den power bank jeg linkede til er ufuldstændige - der er næppe lig mange mA timer i den ved 5v og 12V. fordelen ved usb er standarden har nogle begrænsninger i strømstyrke - Indgreb i de ældre usb2 kabler var ret simpelt 4 ledere - USB-C har 2*12 kontakter.

Bruger du bly batterier så husk sikring - Jeg bliver ikke overasket hvis et tilslutning af ovennævnte helt flade bly akkumulator til et power fyldt traktor batteri kan brænde dioden af - dvs trække mere end 25 A.

 

Det jeg mener er, er der nogen af følerne, der er forbundet til traktorens stel eller plus?
Backup batteriet behøver ikke at være bygget sammen med loggeren. Batteriet kan sidde hvor som helst på traktoren, bare der er den nævnte diode skudt ind i plusledningen. Batteriet forsyner så dataloggeren selvom du fjerner traktorens batteri. Dioden skal virke som en kontraventil, så der ikke løber strøm baglæns, når traktorens batteri fjernes.

fase
Fabrin
Nej alle følere har kun forbindelse til datalogger, stel plus og data ledning.
Jeg har været ved at prøve med at forbinde stel til traktorens krop, med det giver nemt forstyrrelser i signalet.
Men kan være det er fortid, da vi ikke længere har generator på.

Men Det kunne være en mulighed at sætte "backup" batteri sammen med det almindelige batteri. Det må jeg lige overveje
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis