liguster stiklinger

Hej kan jeg godt klippe grene af min liguster nu og lave stiklinger?og jeg kunne godt tænke mig at plante dem i potter,kræver det en stor potte eller kan jeg godt bruge 5 dl potter de er 10 cm i diameter og 8-10 cm i dybden,er dybden nok for de bliver kun stukket 8-10 cm i potten før de rører bunden?og hvis man sætter dem i potter hvad med vanding til vinter skal de så vandes?og kan de tåle at stå ude i frosten når de er i potter?bliver sådan en potte ikke gennem frossen?
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kender ikke liguster specifikt, men generelt med stiklinger:
10cm potte er fint, jeg ville sætte 4-6 stk pr potte og sætte dem i kanten. At de står i kanten skulle øge roddannelsen (ved ikke hvorfor)
Mine stiklinger kommer ind frostfrit hvor de vandes let - de står i bunden af en murerbalje som jeg har skåret ned til en 5cm i højden - gør det let at vande.
I starten skal du nok dække stiklingerne til så de ikke tørrer ud - eks sætte dem i en fuld balje og lægge plastic over. 
@je_ns: Man kan også tage en sten og lægge over grenen, for at holde den nede mod jorden. Det fungerer glimrende til at få dannet nye planter, og det virker på meget andet end liguster!

Hellere leje end at bo på gaden.
Tak for hjælpen,kan jeg godt lade 2 blade blive på stiklingerne over jorden? 
Jeg genoptrykker mit indlæg angående liguster ;
Som lav det selv person , så skulle jeg bruge ca 150 hækplanter til ca 35 m ny ligusterhæk , så jeg fandt et sted hvor der stod en meget gammel vildt voksende liguster hæk . midt i juli klipper man nye skud ca 300 stk , som skal bruges som stiklinger ,  helst så lange som muligt , så kliper man toppen  og de nederste blade af , sætter stiklingerne i vand i  ca 14 dage , så er de klar til at blive sat ud på blivestedet i august , man laver  dybe huller med en STOR skruetrækker og sætter 2 stiklinge i hvert hul .og trykker jorden til , til foråret begynder de at skyde og 3 år efter var den nye hæk oppe i ca 120 cm . efter 5 år var den oppe i 2 m og toppen blev klippet , og det bedste , udgift nul kroner.. og husk ingen vanding, held og lykke med det .

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Annonce
Og hvad hvis man nu kunne tænke sig at lave nogle store liguster i potter hvad størrelse potte kræver det så 2-3-4-5 liters potte? 
Det må du lige uddybe , jeg er ikke lige med her............. 

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Hvis jeg nu kunne tænke mig at lave fuldvoksne hækplanter ud af stiklinger i potter, altså ventede med at plante nogen til de var store ligesom når man køber en færdig hæk i potte eller klump, hvor stor potte skal man bruge så?den skal vel være rimelig stor så den ikke vælter? 
Jeg har købt det her jord, skal man blande noget andet gødning i? Men hvis jeg skal lave mange potter kan jeg så hente en gang harpet muld på trailer da jeg skal bruge meget jord, eller skal man købe en form for champost og stoppe en håndfuld ned i det almindelige jord i hver potte? 
Det er sådan set bedst at planterne, bliver plantet hurtigt ud på det endelige voksested.
Hver gang man planter om sættes planterne tilbage, jo større planter, jo længere sættes de tilbage.
"potteplanter" er ikke særlig stabile, så de kan nemmere vælte, end små planter der er vokset op på stedet.
Min nabo og jeg plantede hæk på samme tid.
Naboen plantede meget små planter, jeg købte store planter.
Mine stod i stampe i 2 år, efter 3 år var de to hække samme højde, og naboens nok lige et hak pænere.

Vi prøver igen, i morgen --
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis