Tråden er låst

Køb af hus ?

Hvad skal der egenligt til for at købe et hus? Vi snakker i den helt billige ende?

Altså er det nok hvis man har en fast indtægt, og har sparet op til udbetalingen?

Eller hvor meget skal man reelt regne med?

Eller er det reelt umuligt hvis man ikke er 2 om det eller tjener 50.000+ pr måned?
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kommer jo helt an på de samlede omkostninger pr år såsom banklån, real lån, ejendomsskat, vand, varme, el, inklusiv faste udgifter såsom mad, tv, internet, bil, alt sammen opvejet mod din samlede lønindtægt.

Og hvad er at betegne som værende i den billige ende? I de små byer langt væk fra storbyerne, kan du få huse for under 1 million. Er det så langt nede vi er ?


Mvh. Christian M
 

Der er et par tommelfinger regler.
Du skal selv have de 5 procent af prisen (dette kan der ikke ændres på)
Så skal du have til omkostningerne (advokat eller jurist (hvis du vil benytte det) skøde, boligrådgiver, ejerskifte forsikring(ejer betaler halvdelen af billigste tilbud) regn med at det hurtigt kan blive 50-60.000,- for de omkostninger. Afhængig af huset du kigger på.
Så er der en tommelfinger regel der siger at du kan låne 3-4 gange din årsindtægt. Dvs hvis du tjener 400.000,- om året så kan du låne til et hus til max 1.600.000,-
Men for banken overhovedet vil låne dig pengene så skal du kunne bevise over en periode (mindst et halv år) at du kan leve for de færre penge du formentlig vil have i rådighedsbeløb ved huskøb.
Dvs hvis du eks idag har 2000,- tilbage slut på måneden men dit nye hus vil øge dit forbrug med 4000,- så er det lidt svært at overbevise banken om at det er en god ide. Men ligger du eks 5.000,- fra hver måned efter alt er betalt og huset kun vil koste 2000,- mere end det du betaler idag, så har du langt større chance for at låne.
Men pas på med at spænde din økonomi helt ud i ekstremerne, lig lidt ekstra til alle udgifter og vær sikker på at du efterfølgende, også er rustet til dårlige tider eller hvis der kommer ekstra udgifter, hvilket jo hurtigt kan ske.

Mvh en der lige har købt hus. 😀
Din økonomi er skruet sammen af mange faktorer.
Din indtægt, dine faste udgifter, din gæld, din opsparing, din jo sikkerhed, dit forbrug....

Et billigt hus kan hurtigt blive dyrt....
Hvis du fx skifter køkken eller tag, fur osv.... Så kig ikke kun på pris i indkøb men lav et realistisk 5 års budget for hvad du vil investere i det siden hen....

Huse i billige områder kan blive dyre, på den måde at de også kan være svære at sælge igen..   Og måikke kan bære investeringen i forbedringer lige så godt som de populære og dyrere steder....

Jeg bor selv alene og havde ingen problemer med at financierer mit hus. Jeg havde en fornuftig startkapital....

Og husk at banker er forskellige.... Så et nej i een bank er ikke nødvendigvis et nej fra alle...

Start gerne med at få struktureret fin økonomi, skaf overblik og arranger et møde med din vanlig bank og hør hvad de siger...  Altid et godt udgangspunkt. 

MVH Njord
njord skrev den 30-07-2021 20:55:38

Din økonomi er skruet sammen af mange faktorer.
Din indtægt, dine faste udgifter, din gæld, din opsparing, din jo sikkerhed, dit forbrug....

Et billigt hus kan hurtigt blive dyrt....
Hvis du fx skifter køkken eller tag, fur osv.... Så kig ikke kun på pris i indkøb men lav et realistisk 5 års budget for hvad du vil investere i det siden hen....

Huse i billige områder kan blive dyre, på den måde at de også kan være svære at sælge igen..   Og måikke kan bære investeringen i forbedringer lige så godt som de populære og dyrere steder....

Jeg bor selv alene og havde ingen problemer med at financierer mit hus. Jeg havde en fornuftig startkapital....

Og husk at banker er forskellige.... Så et nej i een bank er ikke nødvendigvis et nej fra alle...

Start gerne med at få struktureret fin økonomi, skaf overblik og arranger et møde med din vanlig bank og hør hvad de siger...  Altid et godt udgangspunkt. 

 Ja banker er meget forskellige. Ved os hørte vi 3 banker ad. Og der var en million i forskel på hvad vi kunne låne. Valgte den bank der ville låne mest, men er langt fra det Max de sagde. Mener aldrig det nogen god ide og presse økonomien til det yderste, der skal altid være plads til uforudsete udgifter og lidt sjov i livet.
Enig i at de billigste huse, hurtigt kan blive rigtig dyre. Plus at man skal være obs på at de billige huse ofte er en del dyrere i forbrug, og afhængig af område kan der være stor forskel på hvor meget banken vil låne til renovering, da de laver en vurdering af om den investering i renovering kan hentes ind igen ved et salg. Derfor kan det være sværere at låne penge til renovering i et billigt område end et dyrere. 

Når du kigger på dit rådigheds beløb så skal du huske at du formentlig nu betaler husleje i en lejlighed. De penge har du jo også at "spille" med til betaling af boliglån. For tiden kan man jo stort set låne penge gratis. Javel der er lidt gebyrer.
Efter min gammeldags opfattelse så skal du være meget varsom med at bruge afdrags frie lån. Det kan kun retfærdiggøres hvis du har stor sikkerhed for at komme til at tjene mere om få år, Eller stor sikkerhed for at der er en der vil flytte sammen med dig og hjælpe med huslejen. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
ev elmand skrev den 30-07-2021 22:36:31

Når du kigger på dit rådigheds beløb så skal du huske at du formentlig nu betaler husleje i en lejlighed. De penge har du jo også at "spille" med til betaling af boliglån. For tiden kan man jo stort set låne penge gratis. Javel der er lidt gebyrer.
Efter min gammeldags opfattelse så skal du være meget varsom med at bruge afdrags frie lån. Det kan kun retfærdiggøres hvis du har stor sikkerhed for at komme til at tjene mere om få år, Eller stor sikkerhed for at der er en der vil flytte sammen med dig og hjælpe med huslejen.

 Helt enige i afdragsfrie lån. Det eneste sted det kan have sin retfærdigelse er hvis det er for at høvle et banklån af, hurtigt. Men personligt vil jeg helst betale af på det hele.
Ift lån så er de langsomt stigende. Personligt har vi låst vores lån fast i juni, det blev et 1,5% til kurs 97. Og fremtiden er selvfølgelig enormt svær at forudsige, men tendensen, som den ser ud nu, er at renten stiger yderligere.
Boligmarkedet er vandvittigt lige nu. Vi havde flere huse vi var ude og se på der var solgt på få dage og en del endte på budrunde så huset blev budt højere op end udbudsprisen. Og det har været huse i mindre landsbyer, så ikke fordi det var vildt eftertragtede huse i en større by.

Har også nogle bekendte der arbejder som ejendomsmægler, der sagde at de havde flyttet rigtig meget af deres fokus fra at skaffe købere, og over til at bruge flere resourcer på at skaffe nye huse da de nok hurtigt skulle få solgt det de fik ind

BTA Handyman skrev den 31-07-2021 00:19:44

 
Ift lån så er de langsomt stigende. Personligt har vi låst vores lån fast i juni, det blev et 1,5% til kurs 97. Og fremtiden er selvfølgelig enormt svær at forudsige, men tendensen, som den ser ud nu, er at renten stiger yderligere.


 Det er umuligt at spå om renten, lige siden vi købte hus for 12 år siden har realkreditten sagt, få nu fast rente den stiger snart, og den er kun faldet, den går lidt op og lidt ned, lige pt er det et 1% lån som ligger i kurs 97, 1,5% er lukket... renterne er svagt falende i øjeblikket.

Jovist, men forskellen på for 12 mdr siden og nu, er at jeg nu faktisk HAR en opsparing men min bank siger stadig nej, selv til et kolonihave hus.

Og ja tanken var i et billigt område (ikke tæt på nogen større by), og heller ikke i første række til vandet og den slags. Og Nærmest "håndværker-tilbud" da jeg sagtens kan lave det meste selv - eller i al fald kender nogen der kan hjælpe).
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis