Efterisolering af let ydervæg

Hej lav-det-selv'ere!

Jeg har et to-planshus fra 1969 hvor man ikke har flottet sig med alt for meget isolering hvilket nok passer meget fint med datidens trend :)

Jeg vil nu i gang med, at efterisolere gavlene på første sal. De er begge lette. Min plan er, at pille den gamle beklædning af og fjerne den gamle isolering men bibeholde trækonstrukitonen som er ca. 100 mm dyb. Jeg sætter så dampspærre på, 300 mm isolering og så til sidst vindpap og uden på dette ny træbeklædning. I den forbindelse har jeg et par lavpraktiske spørgsmål:

- Hvordan gør jeg den eksisterende trækonstruktion dybere? Kan jeg blot skrue nogle lægter på med lange skruer så yderkanten kommer 200 mm længere ud (jeg tænker umiddelbart det bliver nogle meget lange skruer) eller "forlænger" man dem med pladebeslag på siden?

- Er det nødvendigt med ventileret hulrum når jeg sætter lodret fer og not træbeklædning op, som det er vidst i afsnit 'Konstruktionsprincip' på denne side: https://www.rockwool.com/dk/produkter-og-konstruktioner/ydervaegsisolering/trae/

- Hvis det er nødvendigt med ventileret hulrum, hvordan laver jeg det så og hvor stort skal et være?

Jeg har vedhæftet et par billeder der viser den nuværende gavl. Vinduer og døre skiftes om nogle måneder. Jeg tænker at få dem isat så de flugter med ydersiden af den nye væg.

På forhånd tak for input!

Mvh.
Mads

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ekstra beklædning:
Jeg ville sætte den ekstra beklædning på tværs af den gamle. Ellers virker de 300mm træ som en kuldebro.
Tænker at Skruer er ok, hvis de bare er lange nok. Lad være med at bruge for tynde skruer (min 6mm) og brug nogle der ikke ruster (ikke A4 rustfri, men noget fornuftigt). Hvis du ikke kan få skruer der er lange nok, så evt to lag 145mm på kryds med 6x200mm Climate G3 skruer.
 
Ventileret hulrum.
Det må du ikke gå på kompromis med. Hulrummet afhænger af beklædningen. Læs hvad fabrikanten anbefaler. Typisk 25mm. Sæt nogle trykimprægnerede brædder på udenpå vindspærren med passende tykkelse. Igen bør du holde dig til hvad fabrikant af beklædningen anbefaler.
DetBliverGodt skrev den 29-07-2021 23:06:12

Ekstra beklædning:
Jeg ville sætte den ekstra beklædning på tværs af den gamle. Ellers virker de 300mm træ som en kuldebro.
Tænker at Skruer er ok, hvis de bare er lange nok. Lad være med at bruge for tynde skruer (min 6mm) og brug nogle der ikke ruster (ikke A4 rustfri, men noget fornuftigt). Hvis du ikke kan få skruer der er lange nok, så evt to lag 145mm på kryds med 6x200mm Climate G3 skruer.
 
Ventileret hulrum.
Det må du ikke gå på kompromis med. Hulrummet afhænger af beklædningen. Læs hvad fabrikanten anbefaler. Typisk 25mm. Sæt nogle trykimprægnerede brædder på udenpå vindspærren med passende tykkelse. Igen bør du holde dig til hvad fabrikant af beklædningen anbefaler.

  tak for svar. Så du vil beholde alt den gamle beklædning og bygge uden på den? Hvordan sikrer man så at man får gjort det nye skellet ordentligt fast og ikke bare fast i beklædningen? Og hvad hvis der ligger en gammel alukraft dampspærre inderst så får man pludselig to? Hvad mener du med at skrue på kryds?

Jeg undersøger med fabrikanten.

Undskyld. Udskift ordet “beklædning” med “trækonstruktion”..

Du skal selvfølgelig have den gamle beklædning af først, hvis du vil bygge udenpå (som jeg tolker dit indlæg at du ønsker)

Kryds: Første lag sættes vandret, og andet lag lodret (eller omvendt afh hvordan det gamle sidder). Jeg tænker 45x95 reglar som trækonstruktion. Ser ud til at det er brugt i den gamle konstruktion også. 

Dampspærre: hvis du fjerner det gamle alukraft inde ved gipsbeklædningen (eller hvad der nu er på væggen), så burde du kunne sætte dampspærre udenpå den gamle 100mm trækonstruktion og så sætte den nye 200mm konstruktion yderst. Så sidder 1/3 af isoleringen er inderst og 2/3 yderst, hvilket vil være ok.

I teorien… du skal tænke grundigt over hvordan du vil lave kanterne, så 1) dampspærre bliver koblet tæt til eksisterende konstruktion, 2) der bliver lukket for fugt fra gulvet på din balkon.

Har du overvejet istedet at bygge på indenfor? Det kunne være nemmere i praksis.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis