Flydende gulv af planker

Vi skal have nyt gulv i sommerhuset og har overvejet at erstatte den nuværende pladeparket med et plankegulv i massivt fyr. Men kan planker overhovedet lægges som flydende gulv?

Det eksisterende gulv ligger direkte på en plastfolie med noget støjdæmpende filt på undersiden. Det ville være skønt, hvis man bare kunne smide plankerne direkte på dampspærren og evt. lime fer og not. Jeg har lidt svært ved at finde svar på, om det kan lade sig gøre - eller om vi vil være henvist til lægge pladeparket a la Timberman eller Wallmann?


ikje
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hm, uden at være helt sikkert vil jeg ikke mene at det er en god ide at lægge massive planker svømmende. De massive brædder arbejder en del mere end parketgulvene og når de ikke er fastholdt tænker jeg at det giver en del problemer.

Derudover kommer valget af gulv lidt an på brugen af sommerhuset, hvis det står opvarmet med en nogenlunde konstant temperatur, kan massivt gulv nok gå. Men hvis det står med svingende temperaturer så ville jeg vælge et mindre levende gulv.
Rantzau der fra tid til anden er meget aktiv herinde har lavet en konstruktion med flydende plankegulve, prøv at kikke på hans projekter. Han laver det så med gulvfuge i, hvilket alt andet lige må give mere plads til at arbejde end hvis man skubber brædderne tæt sammen som med et traditionelt gulv. 

Ask
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis