Beklædning til karnap - hvad skal jeg vælge?

Vi har en karnap, som er beklædt med noget temmeligt tarveligt træ, der er fyldt med knasthuller og har ar fra noget, der ligner en meget sløv tykkelseshøvl.

Er der nogen, der har et bud på, hvad jeg skal bruge til beklædning, hvis jeg skifter det? Tænker umiddelbart (vandfast) krydsfinér, men da enderne af pladerne bliver eksponeret, er jeg bange for, at de kommer til at fremstå stribede.

Mvh Morten
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du overvejet simpelthen at spartler det der sidder nu ? Tænder det bringer dig hurtigere til et godt resultat.

Hvis det skal være nyt ville jeg finde nogle trykimprægnerede brædder 

Ask
Tak for svar.

De bredeste stykker er ca. 22 cm, så jeg tror ikke, brædder kan gøre det.

Ja, jeg har overvejet at spartle mig ud af problemet. Jeg tror dog ikke, at de vandrette striber kan spartles væk, og hvis jeg skal til at slibe det helt ned, begynder det at virke nemmere at skifte dem - jeg tager muligvis grueligt fejl   

AskH. skrev den 29-07-2021 13:07:05

Har du overvejet simpelthen at spartler det der sidder nu ? Tænder det bringer dig hurtigere til et godt resultat.

Hvis det skal være nyt ville jeg finde nogle trykimprægnerede brædder 

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jeg tror en excentersliber vil komme ret langt ganske hurtigt, det med at skifte og tilpasse dem kan hurtigt blive lidt stort. Man ved heller aldrig hvad der er bagved.

Billedet har snydt mig omkring bredden. Man kan få trykket brædder op til ihvertfald 200mm, det havde jeg troet ville være nok.  


Ask
Måske noget ala det her?

https://www.stark.dk/raw-multibraet-trykimpraegneret-25x225-mm-3600-mm?id=1729-02522580360

Eller:
https://www.davidsenshop.dk/gavlbraedder-gran-trykimpraegneret-25-x-225-mm-c-id1207959-p-1188025225000

Jeg er enig med Ask i at du nok sagtens kan lade sig gøre at slibe dem noget pænere end de er nu med en excentersliber og grove sliberondeller. Jeg kan også være noget i tvivl om hvorvidt du kan få ovenstående trykimprægnerede brædder i en flot knastfri udgave. Til gengæld ville de være velegnet til udendørs udsat træværk.

Personligt ville jeg nok starte med excentersliberen og forsøge at få det slebet plant, med en ordentlig maskine tænker jeg ikke at arbejdet er så stort som at skulle pille det hele ned tilpasse noget nyt, få sat det op og nusset det fint og lækkert. Du ville så også have mulighed for at fylde lidt i de værste knasthuller og lignende før du malede.
Tak for links, Rasmus. Jeg tror faktisk, det er noget a la det, der er brugt - det er i hvert fald trykimprægneret, og kanten er rillet. Så meget desto mindre grund til at skifte det. Jeg forsænker skruerne og giver det en tur med excentersliber og spartelmasse   

RasmusC skrev den 29-07-2021 16:19:55

Måske noget ala det her?

https://www.stark.dk/raw-multibraet-trykimpraegneret-25x225-mm-3600-mm?id=1729-02522580360

Eller:
https://www.davidsenshop.dk/gavlbraedder-gran-trykimpraegneret-25-x-225-mm-c-id1207959-p-1188025225000

Jeg er enig med Ask i at du nok sagtens kan lade sig gøre at slibe dem noget pænere end de er nu med en excentersliber og grove sliberondeller. Jeg kan også være noget i tvivl om hvorvidt du kan få ovenstående trykimprægnerede brædder i en flot knastfri udgave. Til gengæld ville de være velegnet til udendørs udsat træværk.

Personligt ville jeg nok starte med excentersliberen og forsøge at få det slebet plant, med en ordentlig maskine tænker jeg ikke at arbejdet er så stort som at skulle pille det hele ned tilpasse noget nyt, få sat det op og nusset det fint og lækkert. Du ville så også have mulighed for at fylde lidt i de værste knasthuller og lignende før du malede.

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også