M1 og N virker med forkerte ledningsfarver

Jeg skal skifte fra gamle lysstofrør til LED i køkkenet og opdager, at elektrikeren i sin tid har brugt forkerte ledninger. Han har sat brun ledning i N og blå i M1, men mærkelig nok har det altid virket.

Skal jeg så også lave samme fejl, når jeg monterer de nye LED-lamper?
20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nej de bør være monteret modsat, det har ingen betydning for funktionaliteten, men kan være noget med sikkerheden, mest i en fatning til en pære der er skruet i, så er der fase på metalgevindet, og det kan man komme til at berøre ved pæreskift.

Vi prøver igen, i morgen --
Velkommen til.
Nu er strøm jo en "underlig" størrelse, så man skal vide, ikke tro.
Derfor skal du måle om M1 rent faktisk også er M1(tændledning) og ikke stole på et bogstav....

Men normalt så vil man montere den brune til M1 og blå til N. Under forudsætningen at disse klemmer indeholder det der står på dem. Derfor er det altid god skik at måle om virkeligheden lever op til forventningerne.  
   


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Tak for svarene. Jeg køber en polsøger for en sikkerheds skyld og får bekræftet, hvor der er strøm.
En polsøger er et dårligt valg. Den lyser for næsten ingen ting, og også tit når du “måler” på nulledningen.
Du skal bruge et voltmeter eller en spændingstester.


Søren O
Godt spørgsmål. Jeg så blot denne video, hvor hun bruger en polsøger som løsning:
https://youtu.be/BE1GKQxoAcw
Polsøgeren er det eneste simple instrument, der kan indikere, hvor fasen findes.
Som ofte påpeget her i forum, kan nullederen dog ofte også give lys i polsøgeren, men min erfaring viser, at det normalt vil være svagere lys end det gælder for faseledningen.
efry skrev den 29-07-2021 16:56:44

... og hvordan får du så lige voltmeteret til at vise, hvilken ledning, der fører fasen?

 Hvis man bruger en spændingstester ala denne her, så har man et godt redskab til at finde ud af strøm.
Den del af testeren hvor "klumpen" sidder kan bruges som polsøger, og vil give lys/lyd på en fase.
Sætter man så samtidigt den anden ende af testeren på nullen vil der tænde flere dioder(230V) ...og sætter man de to ender i mellem 2 faser, vil endnu flere dioder tænde (380V).

Voltmetre kræver også lidt forståelse for strømmens natur, samt at man sætter sig ind i hvordan sådan et voltmeter virker og skal indstilles.

Der findes metoder hvor man kan teste nullen med en gammeldags polsøger, men det er et cowboytrik som kun er for de indviede, fordi det kan være farligt, hvis man ikke ved hvad man gør.
Så det trik holder jeg for mig selv   


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Helt ærligt hvad er problemet? Forestil jer en ottetalsledning ude farvemærkning. Hvordan vil I identificere, hvilken ledning der skal monteres i M1 og Nul. Jeg må medgive, at jeg ville montere brun i M1 og blå i N. Men funktionsmæssigt er fuldstændig ligegyldigt, hvordan de to ledninger bliver monteret. Hvordan er ledningerne monteret i den anden ende. je_ns har fremført, at det kunne være farligt at fasen/tændledningen var forbundet til gevindet, i det man kunne få et farligt stød. Hvis man skruer pæren ud og rører gevindet, er der en mulighed for at få stød, men hvis man holder på glasset får man ikke stød.
Jeg kender også nogle cowboytricks med polsøgeren, som jeg ikke vil fortælle, fordi det kunne medføre stød, og hvad deraf følger for ikke elektrikere. Byt de to ledninger så er problemet løst.

fase
Fabrin helt enig , totalt flueknepperi ............

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis