M1 og N virker med forkerte ledningsfarver

Jeg skal skifte fra gamle lysstofrør til LED i køkkenet og opdager, at elektrikeren i sin tid har brugt forkerte ledninger. Han har sat brun ledning i N og blå i M1, men mærkelig nok har det altid virket.

Skal jeg så også lave samme fejl, når jeg monterer de nye LED-lamper?
Jeg skal skifte fra gamle lysstofrør til LED i... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Bonusinfo:
Der sidder en kontakt i køkkenet, som slukker alle fem lysstofrør. Hver gang jeg har skiftet lysstofrør, så har jeg slukket for kontakten og derved undgået, hvad Jens beskriver således:

"men kan være noget med sikkerheden, mest i en fatning til en pære der er skruet i, så er der fase på metalgevindet, og det kan man komme til at berøre ved pæreskift."

Denne gang har jeg købt billige plastik armaturer til LED-lysstofsrør (Renton), hvor man ikke kan skifte pæren/røret. Så dermed er der vel ikke længere en risiko for stød, uanset hvor ledningerne sidder?

Kan det i øvrigt udelukkes, at hvad der fremstår som en forkert placering af ledningerne kan nedsætte levetiden på lysarmaturerne? Når viceværten skiftede armaturerne, så var mange af dem faktisk brændt sammen efter to til tre år.

Så det er måske ikke helt ligegyldigt om blå og brun sidder rigtigt i køkkenet med en smule fugt fra madlavning, eller viceværten har valgt et virkeligt ringe produkt?
Det kan fuldstændigt udelukkes, at en bytning af brun og blå (tændledning og nul) har nogen som helst indflydelse på levetiden af armaturerne eller nærmere lyskilderne. Du skriver at viceværten skifter armaturerne, mener du hele armaturet eller pæren/ lysstofrøret. Kan jeg få dig til nærmere at beskrive fejlen evt også produktet?

fase
Jeg mener hele armaturet. Mærket fremgår ikke umiddelbart:
Det viste armatur ligner et lysstofarmatur. En levetid på røret på en 2 til 3 år er rimelig helt afhængig af antal brændetimer. Det armatur med LED rør har efter min erfaring ikke ret meget længere levetid.
Du skriver også at du har købt billige armaturer med LED rør i og mener så at man ikke kan få stød. Nej du får ikke stød. Det gør du heller ikke ved en almindelig fatning, med mindre du stikker fingeren op i fatningen, mens lampen er tændt.

fase
Annonce
men kan være noget med sikkerheden, mest i en fatning til en pære der er skruet i, så er der fase på metalgevindet, og det kan man komme til at berøre ved pæreskift." citat slut ......det er noget sludder , bordlamper , gulvlamper osv som er tilsluttet i en alm. lysstikkontakt .der vil det være tilfældigt om der er fase på gevindet når de er tændt, masser af lysrør er også tilsluttet en stikkontakt ..og det er ligegyldigt hvordan stikpropen vender............

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
karl smart skrev den 30-07-2021 10:10:23

men kan være noget med sikkerheden, mest i en fatning til en pære der er skruet i, så er der fase på metalgevindet, og det kan man komme til at berøre ved pæreskift." citat slut ......det er noget sludder , bordlamper , gulvlamper osv som er tilsluttet i en alm. lysstikkontakt .der vil det være tilfældigt om der er fase på gevindet når de er tændt, masser af lysrør er også tilsluttet en stikkontakt ..og det er ligegyldigt hvordan stikpropen vender............

Nu er det dig der sludre, der er en lille risiko for berøring hvis der er fase på pærens gevind.

At det så ikke kan lade sig gøre at sikre sig imod det  i lamper med stikprop, er jo en anden ting.

Men kan man lave tingene korrekt, hvorfor så ikke gøre det ? Når muligheden er der, som i trådstarterens tilfælde.
Men ok du kar en anden holdning !!!


Vi prøver igen, i morgen --
Alle tre lampeudtag er nu blevet åbnet og ingen steder sad blå i n – konsekvent samme fejl hver gang. Men nu har jeg forbundet de nye lamper efter forskifterne med blå i N, og det virker.
Der er noget, der tyder på, institutionen er lavet som gør det selv arbejde.

fase
Man kan stort set umulig få stød ved at berøre gevind i stander lamper m.m. Der er sko på, trægulve, tæpper eller andet der hindrer det. Men kan kan få kraftig snurren i finger hvis man stikker fingeren helt op i fatning, og det er så ligegyldig hvordan det vender.
Der er heller ikke mulighed for at få stød selv om man skifter lysrør med tændt kontakt. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis