Hvordan kan jeg redde dette bordben?

Godaften LDS, Lange Jan på plette

Jeg har et ældre dansk designerbord, hvor jeg ønsker at restaurere bordpladen. Problemet ligger hovedsageligt i, at det ene af de 4 bordben har været brækket op.

Jeg har overvejet hvordan jeg skal gribe sagen an. Mit første spørgsmål er dog, hvordan jeg bedst muligt undgår at ødelægge for meget af det originale laminat, samtidig med at bordet får sin plane overflade igen? Er noget lim eller epoxy med skruetvinger, eller er jeg tv til at brække op i det og derfra udspartle et 2-komponent materiale?

dernæst kommer så skruehuller.
Vil det bedst kunne svare sig at bruge bøsninger eller beslagsmøtrikker, hvor jeg igen bruger enten lim eller to komponent til at fastgøre disse i bordpladen?

På forhånd tak - Den længste Jan på molen
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Jan !
Jeg ville lave en kombi.  Løft de brækkede flige forsigtigt så du kan presse trælim ind.  Brug gerne en multicutter ind under fligene først så du fjerner lidt af det opflossede materiale før du fordeler limen ind under.
 Læg så plastik på skadestedet, en klods på begge sider af bordpladen og en skruetvinger på.
 Nogle timer senere kan du så slibe plant med sandpapir og påføre spartel til den sidste finish.
Mht fastgørelse ville jeg bore flere huller i metalpladen og fastgøre med længst mulige skruer , feks bore for med 3,5mm bor og isætte 5x20mm skruer eller hvad bordpladetykkelsen nu tillader.  

Mvh Henrik 

-viden er roden til alle problemer og alle løsninger-

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også