Buskrydder

Endnu engang er jeg lidt i tvivl. Og håber nogen herfra kan hjælpe.
Jeg har idag en stihl FS 460 buskrydder med en del udstyr. Men overvejer en Makita batteri version istedet. Evt en DUR365. Men kan ikke rigtigt finde ud af hvor meget jeg kommer til at miste i kraft? Til den DUR, medfølger jo en klinge, men jeg kan ikke rigtigt finde ud af om maskinen er stærk nok til små træer, slår nogle gange, et areal hvor der er små nye træer på 1-2 cm stamme, som min stihl snildt tager også.

Kan denne version i makita gøre det samme? Gerne nogle med lidt erfaring og ikke bare gæt.

​Grunden til jeg overvejer et skift er ene og alene, det reducerede støj og så er den markant nemmere at finde frem hvis der lige skal klippes en lille smule. Håber nogen har lidt erfaring på dette område. 
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Batteri versioner bruger rigtig meget strøm, når de rigtig skal arbejde. Jeg har selv en 40 volts Worx og er meget glad for den, men kører den i tredie gear, varer strømmen ikke længe. Til dit krævende brug, enten benzin eller netstrøm
Frisk skrev den 27-07-2021 17:20:38

Batteri versioner bruger rigtig meget strøm, når de rigtig skal arbejde. Jeg har selv en 40 volts Worx og er meget glad for den, men kører den i tredie gear, varer strømmen ikke længe. Til dit krævende brug, enten benzin eller netstrøm

 Er din også brushless version?
har allerede en Makita hækkeklipper på 1 batteri nu. Og havde en stihl hækkeklipper på benzin før. Der har jeg fået en del flere kræfter i batteri versionen og er virkelig imponeret over hvor meget jeg kan klippe på 1 batteri.
Men her med buskrydder regner jeg godt nok med jeg får lidt mindre kraft men kan ikke helt finde ud af hvor meget mindre. Og om det vil være for lidt kraft.

Hvis du søger på modellen, på youtube kommer der en del videoer, måske det kan hjælpe lidt om hvad den kan ?
L I N K​​​

Vi prøver igen, i morgen --
@BTA Handyman: Jeg ved ikke, om du er klar over det, men man kan få såkaldte rygbatterier fra Makita og andre producenter. På den måde kan du bære flere batterier på ryggen, som både kan være 18V eller 36V hvilket giver strøm til ret lang arbejdstid.

Hellere leje end at bo på gaden.
Kolding75 skrev den 27-07-2021 19:24:28

@BTA Handyman: Jeg ved ikke, om du er klar over det, men man kan få såkaldte rygbatterier fra Makita og andre producenter. På den måde kan du bære flere batterier på ryggen, som både kan være 18V eller 36V hvilket giver strøm til ret lang arbejdstid.

 Det er jeg udmærket klar over. Men jeg kan sagtens skifte batteri når det er nødvendigt. Det er heller ikke drifttiden jeg er bekymret for men kræfterne i den sammenlignet med min nuværende.
Altså om den har kræfter nok til små træer. højt, tæt græs osv.

Annonce
je_ns skrev den 27-07-2021 19:06:13

Hvis du søger på modellen, på youtube kommer der en del videoer, måske det kan hjælpe lidt om hvad den kan ?
L I N K

 Hej Jens. 

Sorry havde ikke set din besked.
Har set en del videoer på YouTube. Men ikke nogen hvor de, rent effekt mæssigt har været ude i det jeg nogle gange har været med min stihl buskrydder. Hvilket er grunden til mit spørgsmål. 😀

FS460 er en STOR maskine, jeg lover dig du får mindre kræfter. der erikke batterimaskiner i den kaliber endnu.
End ikke FSA 135 (akku) har ligeså meget power. (men den kan så godt tage småtræer ovs)

www.Duckduckgo.com sikker søgemaskine
Lige en opdatering. Jeg endte med at købe den Makita Dur365 da jeg fandt den til en ret fornuftig brugt pris. Og endte med jeg så beholder min stihl (til en begyndelse)
Mit første indtryk da jeg lige fik den, var at den var mærkelig og holde på, og den klippede ikke særlig godt. Men jeg fik slebet kniven på den, og fandt ud af at håndtaget var monteret forkert. Med de 2 ting rettet var det en helt anden maskine.
Jeg har lige gået en time med den. Havde 2x4 ah batterier i den og ryddede et større område med små træer, bagefter havde den brugt 2 streger på batteri indikatoren (ud af 4 streger.)
Det var blandet ukrudt med små træer og lidt tjorn. Det klarede den overraskende godt. Den dalede meget lidt i omdrejninger når den ramte træer på 1,5-2 cm tykkelse. Jeg kørte i trin 2 på den (der er 3 trin) Der var nogle enkelte på 4-5 cm tykkelse der var for tykke dem dem tog jeg bare med en grensaks, så intet problem. Jeg brugte den 4 tands klinge der normalt leveres med til maskinen.
Overordnet er jeg meget imponeret. Den har lidt færre kræfter end min stihl fs 460 men forskellen er ikke i nærheden af hvad jeg troede. Troede jeg ville opleve en markant større forskel, så lige nu overvejer jeg lidt om jeg skal beholde min stihl, men må lige køre lidt mere med den Makita, og så vurdere det derefter.
Af store fordele så kan nævnes
Start der jo bare foregår ved at trykke på en knap.
Næsten ingen støj så høreværn var ikke nødvendigt (havde dog høreværn på, men kun fordi der er musik i dem. 😂) og vægten, uden jeg har set hvad forskellen er, så kan jeg mærke en kæmpe forskel.
Skriver opdateringen hvis andre skulle stå i noget lignende som jeg, og så finder dette indlæg.


På det første billede har jeg kun slået ind imod muren. På andet billede er jeg på vej den anden vej, træet der er først på billede 2, tog den uden at gå ned i omdrejninger. Jeg har slået ca. en meter op af skråningen hele vejen. Og endte ud med at bruge ca halvdelen af strømmen ialt. 😀
Fedt med en tilbagemelding! Jeg synes, at det er ret vildt, så meget man efterhånden kan lave med relativt få watt fra batterier!   

Hellere leje end at bo på gaden.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis