lampeafbryder virker, men kontakt gør ikke

Kære Alle,

Jeg har lige overtaget et hus fra 1967, men en del ældre kontakter og afbryder. Enkelte er dog skifte ud. Har fundet ud af at afbryder + loftkontakt i det som skal være hjemmekontor sidder løse(gætter på klemmerne kan være faldet af). Jeg tog en tur i Bauhaus, og købte følgende.

Afbryder : https://www.bauhaus.dk/afbryder-fuga-uden-ramme
kontakt: https://www.bauhaus.dk/fuga-stikkontakt-uden-jord-hvid

også selvfølgelig en ramme,tangent. 

Jeg afbryder strømmen, og har skruet de 2 gamle kontakter af, så bliver jeg mødt af 3 ledninger. en sort, en rød og hvid. Samt en lille hvid ledning, som skal forbinde afbryder og kontakt.  Jeg sætter den sorte ledning i en den blå klemme på kontakten. Har forbundet afbryder og kontakt vha. den røde klemme på kontakten og til nederste sorte klemme på afbryderen. Har sat den røde ledning i den røde klemme på afbryderen og den loftsforbundne hvide ledning i den øverste sorte klemme på afbryderen.

Dette giver lys i loftet, men ikke strøm i kontakten. Så kommer mit spørgsmål, hvad har jeg gjort forkert siden der ikke er strøm i kontakten?

Mvh Frederik 
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
I den sorte klemme på afbryderen, der hvor du har sat den hvide ind der skal du have den lille stump ledning ned til din stikkontakt, der sidder 2 små huller ved soden af hinanden, den hvide ledning er sikkert den hvor der altid er spænding på. Det er altså den der skal Lises ned i stikkontakten. 
Det mest korrekte vil være at forbinde den hvide til den røde klemme på afbryderen. Fra samme klemme (hullet ved siden af) så den korte hvide ledning ned til den røde klemme i stikkontakten. I sort klemme i afbryder monteres den røde ledning. Og i sort klemme i stikkontakt den sorte ledning.

Du behøver blande Lise ind i det, med mindre det er hendes stikkontakt  
jenshøj skrev den 27-07-2021 16:31:10

Det mest korrekte vil være at forbinde den hvide til den røde klemme på afbryderen. Fra samme klemme (hullet ved siden af) så den korte hvide ledning ned til den røde klemme i stikkontakten. I sort klemme i afbryder monteres den røde ledning. Og i sort klemme i stikkontakt den sorte ledning.

Du behøver blande Lise ind i det, med mindre det er hendes stikkontakt  

 Hvilken af de hvide til den røde på afbryderen? Den lille hvide eller den fra lampen? Og hvad med den sorte klemme i bunden af afbryderen skal jeg lade den være fri? 

Den hvide fra lampen ind i den røde klemme i afbryderen. Fra samme røde klemme i afbryderen skal den korte hvide ledning ned til den røde i stikkontakten. Du skal ikke bruge nederste sorte klemme i afbryder.
jenshøj skrev den 27-07-2021 17:44:08

Den hvide fra lampen ind i den røde klemme i afbryderen. Fra samme røde klemme i afbryderen skal den korte hvide ledning ned til den røde i stikkontakten. Du skal ikke bruge nederste sorte klemme i afbryder.

 Mange tak, det vil jeg prøve i morgen. God dag :)

Annonce
jenshøj skrev den 27-07-2021 17:44:08

Den hvide fra lampen ind i den røde klemme i afbryderen. Fra samme røde klemme i afbryderen skal den korte hvide ledning ned til den røde i stikkontakten. Du skal ikke bruge nederste sorte klemme i afbryder.

 Glemte helt lige at spørge skal den røde ledning til afbryder stadig være i den røde klemme på afbryder? 

1. De to hvide skal i den røde klemme.
2. Den røde ledning skal i den sorte klemme, så bør lyset virke.
3. Den anden ende af den korte hvide ledning skal i den røde klemme i stikkontakten.
4. Den sorte ledning skal i den sorte klemme i stikkontakten.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis