Minirensningsanlæg og serviceaftaler

Min Water Systems styringsboks er holdt op med at virke, og en ny koster 4000kr, + årlige udgifter til service er ca. 2000.
Det er lovpligtigt, at der er en serviceaftale når jeg har et minirenseanlæg af denne type.

Er der nogen der har haft held med at overbevise kommunen om at man kan servicerer anlægget selv?
Det er trods alt en rimelig simpel konstruktion.

 

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hmm, du skriver jo næsten selv svaret, det er lovpligtigt at have en serviceaftale og kommunen vinder ikke noget ved at bryde love og give dig lov til at selv gøre det, så jeg tror ikke du får lov. Og så simpelt er servicen vel heller ikke, du skal jo kunne teste vandkvaliteten og evt. fosfor indholdet.
Jeg kan godt se at jeg skal have en analyse virksomhed ind over til test.
Efter jeg havde en snak med deres serviceafdeling og jeg spurgte hvad deres styringsboks gjorde, fik jeg nogle ukonkrete svar med at den tændte/slukkede for pumpe og kompressor + tændte en LED / audio alarm hvis nødvendigt.
Det kan jeg lave bedre selv, da jeg arbejder med styringsdesign til hverdag, jeg har bare lyst til at udfordre tanken om lovpligtigt eftersyn hvis jeg ved mere om deres styring ved blot at kigge på den - end de selv gør.


 

Uanset hvordan du vender og drejer det, vil der sikkert blive stillet krav om analyser på et akkrediteret laboratorium. Det bliver det ikke billigere af. Jeg tvivler på, at du kan gøre det billigere.
Du har ikke opgivet noget om, hvilke sensorer, der er tilsluttet dit anlæg til styring, men du kan måle de forskellige tilstande med hensyn tin til aerobe og anaerobe tider, der bruges og lave din styring derefter. Det bruger du så til styring af kompressoren.
På offentlige renseanlæg bliver der daglig lavet analyser af COD, kvælstof og fosfor for at kunne dokumentere overholdelse af udlederkrav, samt for at kunne gribe ind i styring af renseprossensen. 

fase
Der er ingen sensorer til overvågning af spildevandet. Det ser ud til, at der er strøm overvågning på start-relæerne til pumpen/kompressoren, så styringen kan sætte en alarm hvis relæet er trukket, men ingen strøm løber = defekt pumpe/kompressor. Det er alt. (reelt er styringen kun et tænd/sluk ur med fast definerede tider)
Måleresultaterne kommer fra serviceselskabet, der tager én prøve årligt.


 

Annonce
Når styringen i princippet kun er et tænd- og slukur, samt en overvågning af  om kompressoren kører, er det nemt at lave styringen.
Så er der kun lige analyserne, der skal laves.

fase
Paddington skrev den 28-07-2021 23:43:11

Der er ingen sensorer til overvågning af spildevandet. Det ser ud til, at der er strøm overvågning på start-relæerne til pumpen/kompressoren, så styringen kan sætte en alarm hvis relæet er trukket, men ingen strøm løber = defekt pumpe/kompressor. Det er alt. (reelt er styringen kun et tænd/sluk ur med fast definerede tider)
Måleresultaterne kommer fra serviceselskabet, der tager én prøve årligt.

 Det er stort set også sådan "styringen" på mit minirenseanlæg virker.

@perhans
Har du også et anlæg fra WS?

 

Jeg har et WehoMini og det er Uponor der laver service på det.
Må jeg være så fri at spørge hvorfor man vælger et minirenseanlæg frem for en trekammerbrønd med nedsivning.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis