Forskalling på 95 cm spærafstand

Hej alle,

Jeg er igang med at renovere soveværelse.

Det gamle loft har følgende konstruktion:
- Bjælkelag / spærfod
- Alu dampspærre
- Profilbrædder monteret direkte på bjælkelag / spærfod.

Jeg ønsker at montere gipsloft men er lidt i tvivl omkring forskalling, da spær/bjælkeafstanden er 95 cm. Jeg overvejer følgende opbygning:
- Dampspærre
- Forskalling høvlet (22x95)
- 2 lag gips

Så alt i alt: Kan jeg forskalle med 22 x 95 forskallingsbrædder når spær/bjælkeafstanden er 90cm? 
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Kris1995            

Du skal bare skrue din forskalling op pr 300mm og 250 i kanten så du kan fjerne spartel kanden på gipspladen.

Du skal ikke bekymre om din spærafstanden,
men gør dig selv den tjeneste, at selv udvælge dine forskalling. så du for nogle der er nogenlunde lige.
om der er bumkadt betyder ikke noget bare de er lige.

lim din dampspærre når du montere din forskalling så du kan trykke den fast hele vejen rundt.
                     


Med venlig hilsen
Mads Christensen

Tømrer - Låsesmed
"Det jeg ikke når i dag, skal jeg ikke lave om i morgen"
Hej Mads,

og tak for svar. Det giver rigtig god mening.

Det viser sig dog efter en tur rundt på loftet at de bjælker der kan ses på billedet ikke er spær. Det er forskalling/lægter på 55x100 som er monteret på spær, og så er der isoleret fra spær og 100mm ned.

Efter at have opdaget at konstruktionen er således er jeg kommet i tvivl om hvorvidt konstruktionen kan bære 2 lags gips. Har du evt. en tanke om dette? 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Det kan helt sikkert bære 2 lags gips plader. Ellers skal det være fæstnet på spær  med meget få skruer/søm. Men du kan jo også vælge 1 lag fermacel fuldkantede. De limes i samlinger og er efter min mening lettere at spartle pæne. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for svar Erik, og for dit input omkring Fermacel. Det er også egen formodning at det bør holde. Meeeen det ville jo være så ærgerligt at få hele loftet i hovedet en nat, så dejligt at høre andres input.

I min optik bør man nærmest altid vælge fermacell.
Du kan nøjes med et enkelt lag limet.
Du kan lige så godt spare det ekstra arbejde, og du får fordelen i de skruefaste plader.

Elektronikteknikeren
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også