Erfaring med armert beton søges ?

Hej
Jeg er i gang med et lidt ambitiøst projekt.
Helt præcis har jeg gravet en vinkælder i vores bryggers. (billeder følger)
250cm dyb og i en perfekt cirkel Ø230cm.

Denne er nu ud støbt og kælderen står tæt og tør med en diameter på 202cm og dybde på 240cm.
Videre planlægning er at støbe indmaden ”vin hylderne” i forme – og her er jeg kommet lidt i tvivl.

Mine hylder bliver 41mm tykke – de spænder 66 til 94 cm mellem benene og hylderne er 30cm dybe.
Eftersom hylden følger ”kældervæggen” – er bagkant på hylden 94cm og forkanten 66cm.
Jeg ilægger 6mm armeringsjern og iblander glasfiber i betonen!

Kan man på nogen måde beregne, eller forudsætte hvor stærk en sådan plade/hylde bliver ?
Pft. Max
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vedhæftede filer:
Vedhæftede filer:
Fedt projekt, glæder mig til at se det færdige projekt!   
Hvis du ikke kan finde nogen der kan beregne styrken for dig kunne du jo lave en test ved at lave en hylde, sætte den på nogle bukke og så lægge vægt på den indtil den brækker. Men den kan klare rigtigt mange flasker vin inden den brækker, det tror jeg godt du kan regne med.
Annonce
Hej Perhans
Det er ogås vejen frem - og det er også det jeg har tænkt mig !
Pt. er de første 3 hylder støbt, og når de er 28 dage gammel,  vil jeg lave en destruktiv test for at se bæreevnen.
Jeg har dog ilagt væsentlig kraftigere kamstål - for en sikkerhedsskyld.

Jeg vender tilbage :-) Mvh Max 
Hej Max,
Jeg støbte en bordplade i kun 30mm tykkelse med 4mm rionet.
Jeg brugte hvid cement og iblandet betonklæber samt minimum af vand. Vibrerede grundigt i en form med plastplade i bunden og silikonefuge for at skabe rundinger langs kanter.
Den målte 61x120 og jeg kunne ikke knække prøvestøbningen på midten før jeg hoppede en halv meter op (Jeg vejer 85kg).

Mvh Henrik 

-viden er roden til alle problemer og alle løsninger-

Hej Henrik
Det lyder godt !!! Mit spænd mellem “benene” er små 80cm målt midt på hylden. ( hylden er 30 cm bred)
Jeg har dog lidt mere last på!
Eftersom der er 8 hylder oven på hinanden og de hverisær har ben der hviler midt på den underliggende hylde - er lasten på den nederste hylde de 7 andre hylder + vin) 😳
Jeg har regnet med at en fyldt (det sker aldrig - der er plads til 1100 flasker) vinkælder vejer 3 tons ! Hylder + vin !!!!  Dvs at hver hylde i nederste lag skal kunne holde til 3000kg/7 ben =430 kg !!
Jeg kan evt sætte ekstra ben på de 2 nederste lag - og så hedder regnestykket ca 380 kg pr hylde!
Der er ikke andet at gøre end at teste en hylde lige som dig !
tak for dit svar!
Mvh Max 

Hvis dine ben står over hinanden og ikke inde midt på pladerne så bliver der stadig kun vægten af selve hylden og den vin du har liggende på den enkelte hylde der bliver din belastning / hylde, altså ikke ret mange kilo... 

MVH Njord
Hvordan laver du i øvrigt adgangen, trappe og nedgang? 

MVH Njord
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis