solbruser =bakteriebombe?

Hejsa :D

Fruen og jeg har snakket om en fast  udendørsbruser,
Lige nu har vi 90m haveslange liggende i solen, det bliver varmet fint op. vi vi gerne tage det et skridt videre.

Nettet flyder med solbrusere, og jeg havde selv tænkt på at lave en beholder som varmes op af solen om dagen, men;
Den store bekymring er bakterier i det varme vand, både i havelsange og i en solbruser. Jeg kan ikke finde noget om bakterie udvikling, men der må der nærmest ske en opblomstring af bakterier, især hvis vandte ikke bliver brugt jævnligt.

nogen kloge ord eller tanker om bakterier?

www.Duckduckgo.com sikker søgemaskine
Hejsa :D Fruen og jeg har snakket om en fast... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
I min barndoms koonihave var der mange der havde en sortmalet tønde liggende på hustaget , tønden blev fyldt op med vand , og på en solrig dag var der masser af varmt vand til brusebad , og der var da ikke nogen der blev syg af det ,
Nu om dage er jo alting farligt , det er jo da godt nok at være fornuftig , men det her virker hysterisk .

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Det er især ældre og svage personer der er sårbare, og således skal passe på. Det er de små vanddråber der indåndes der giver problemer i lungerne.
Sørg for at “vandvarmeren” bliver over 55o jævnligt, det dræber bakterierne

Søren O
karl smart skrev den 27-07-2021 10:16:49
 ,
Nu om dage er jo alting farligt , det er jo da godt nok at være fornuftig , men det her virker hysterisk .

 Lige præcis ;-)


www.Duckduckgo.com sikker søgemaskine
Legionella bliver slået ihjel ved 50-53 grader, hvorfor reglerne siger man skal holde varmt vand over 55 grader, for at holde legionella i ave.
Kommer vandet derop jævnligt (hver-hver anden dag), så er der ingen problemer med vandet står stille en uge.

 

Legionærsyge spredes ved at indånde Legionellabakterien i fugtige miljøer hvor temperaturen er over 20 grader. Det er derfor indendørs legionærsyge opstår.

Mig bekendt er der ingen tilfælde i Danmark hvor legionærsyge er konstateret ved udendørs brug som Nicolas påtænker, selv om solopvarmet vand til en udendørs bruser er ret udbredt.

Du kan derfor roligt fortsætte dit projekt som påtænkt, men du bør ikke drikke vandet af andre årsager.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej rantzau, tak for oplysningerne :D min konklusion er, at der er forholdsvis mange ting derude om solbrusere, og ingenting om sygdomme etc. så sund fornuft og derudad :)

www.Duckduckgo.com sikker søgemaskine
Legionellabakterien findes i alle fugtige miljøer, også i havens kompostbunke når temperaturen overstiger 20°C. Bemærk bakterien kun er luftbåren i aerosoler der rammer luftvejene.

Bakterien er heldigvis ikke særlig potent, så der er forholdsvis mennesker med et svækket immun system der rammes, så risikoen ved udendørs brug af solopvarmet vand til en bruser er mindre end ved at tømme kompostbeholderen.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis