Halmballer som jordforbedring.

Jeg har "arvet" 20 bigballer af halm fra høsten 2019.

Jeg har en ide om at jeg gerne vil have dem gravet ned nu og lade dem formulde i løbet af vinteren og så plante 2 rækker energipil ovenpå dem til næste forår.
Den nuværende jord er løs sandet muldjord
Jeg har rendegraver og traktor/vogn til rådighed så det fysisk hårde arbejde er til at overse.
Er jeg gal på den ? eller kan sådanne baller virke som jordforbedring ?


Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det giver god struktur i jorden, men tilføre stort set ingen næring. Selv bruger jeg u-sprøjtet Morten Korch halmballer i min køkkenhave. 
Hvis du graver dem ned så må du huske at de vil synke rigtig meget. Sådan en bigballe svinder vel til 10% så dine pil kommer til at stå nede i et hul.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Spændende ide!!! Hvis du går videre med det så må du meget gerne skrive herinde hvordan det gik. 
Umiddelbart er der en dårlig løsning, hvis du vil plante pil.
Når halmen nedrydes optager det kvæsltof, som din pil skal bruge for at vokse.
Tænker ikke dine pil, har brug for jordforbedring nærmere gødning.

Jesper 
http://www.VarmKaffe.dk - en blog om rejser, sejlbåd, have og hus.

De skal under ingen omstændigheder graves direkte ned. kan du få den snittet så kan det give en løsere jord, men som skrevet så forbruger det kvælstof. Den løsere jord kan være ønskelig ved tung lerjord, men da du har sandjord, så tror jeg ikke det vil være en fordel. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Grunden til at de skal ned som hele Baller er at jeg håber på at de holder på en masse fugt under nedbrydningen.  Vi kan godt lave en mile af jorden over ballerne så der er noget når de falder sammen....

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Så fik vi gravet ballerne i aftes. Så må vi se hvordan det går med nedbrydningen over den kommende vinter.

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis