Bladsamling overligger, hvor lang?

Når man laver en bladsamling, en slids, en 50/50 samling eller hvad hulen den hedder, hvor lang en slids laver man så typisk når det er samling af 2 stk. overliggere i en carport? 
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Så gør du sådan her ​link​​​ Et skråsnit 45gr i begge overligger er meget stærkere. og husk samlingen må ikke være over en stolpe.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
PinkHenrik skrev den 24-07-2021 19:40:51

Hvis du vil lave det helt rigtigt, så er det en tømmersamling du skal lave. 

Men et par 45 graders snit kan også gøre det   

 Det hedder en fransk sløjfe, og som i øvrigt holder rigtig godt sammen på de to dele.


fase
Den viste samling hedder et skrå hageblad. en fransk lås ​Link.​​​ den kan så laves med eller uden styre tap. og der er to kiler som spænder/låser træet.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
kovas skrev den 24-07-2021 19:12:04

Så gør du sådan her link Et skråsnit 45gr i begge overligger er meget stærkere. og husk samlingen må ikke være over en stolpe.

Ved godt jeg lige hiver denne gamle tråd frem igen, sng det med samling over stolpe, er der nogen formel på hvor langt samling skal være fra stolpe, samt hvordan den skal “vende”
Så vidt jeg husker så var samlingen når man lagde åse op ca 1/7 af afstanden mellem spær, Men du må ikke hænge mig op på det. Der sker det at nedbøjningen bliver langt mindre når samlingen ikke er over spær/ stolpe.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
kovas skrev den 18-02-2024 19:23:38

Så vidt jeg husker så var samlingen når man lagde åse op ca 1/7 af afstanden mellem spær, Men du må ikke hænge mig op på det. Der sker det at nedbøjningen bliver langt mindre når samlingen ikke er over spær/ stolpe.

 Kan du huske hvilket blad der skal være tættest på stolpe, nederst eller øverste? 

Hvis du laver 2 45graders snit Så skal den ende som giver ​noget du kan lægge den næste oven på være nærmest stolpen. Dvs ​Hypotenusen skal vende op ad ​nærmest stolpen.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis