Batteri hækklippere.

Den gamle hækklippere er stået af.
Overvejer at købe en Makite aku klipper, der leveres uden batteri/lader. Det batteri man sælger ved siden af er 18V/4Ah. Jeg har (til min boremaskine) et batteri på

Vil det kunne bruges, eller løber det for hurtigt “tørt” ???
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kommer an på, hvilken klipper du køber - batterier på 1,5Ah er nok lige i underkanten til en hækklipper, der gerne vil have lidt mere at kunne trække på. Jeg har selv en Makita kulfri hækklipper med 60cm sværd, og jeg kommer meget langt med en streg (indikator på batteriet) fra et 5Ah batteri.

Hellere leje end at bo på gaden.
Jeg har Makita DUH 601. Helt fantastisk klipper. Tager store grene. Klippede ca 1500 m hæk med den sidste år, og har klippet ca 800 m hæk i år med den. Det har været blandet hæk. Hvilket den klarer helt fantastisk. Funktionen med et drejeligt håndtag bliver flittigt brugt. Så en klar anbefaling til den “proff” version som den er.
Ift batteri så har jeg 6 stk. 3x 3 ah, 2x 4 ah og 1x 5ah.
Og du kan sagtens bruge din 1,5 ah som en begyndelse. Nu ved jeg selvfølgelig heller ikke hvor meget hæk du har, men hvis du har tålmodighed, så kræver det jo bare nogle flere opladninger.
Ellers vil jeg anbefale dig og holde øje med eks dba. Der er ofte nogen der sælger originale batterier til en god pris, som enten er meget lidt brugt eller som er helt nye.
Ellers kan det i nogen tilfælde godt betale sig og købe en ny skruemaskine med 2 batterier fremfor 2 batterier alene. Jeg bruger primært de 4 ah og har ret god rækkevidde. På ca. 40 m bøgehæk der skal klippes på begge sider og top, bruger jeg 1,5 batteri opladning på et 4 ah. Selvfølgelig er det med forbehold for der selvfølgelig kan være stor forskel. Men det er med en bøgehæk, klippet første gang i år, på nuværende tidspunkt. Bare husk det er vigtigt du holder klingen skarp helt tiden.
 
Hvis dit batteri er rimeligt frisk endnu, så vil jeg mene at du kan klippe meget hæk med et 1,5 ah batteri.
Størrelse på batteriet har kun indflydelse på tiden, der kan klippes før genopladning, - tænker det er meget fint, - så kan der ryddes lidt op og en drikkepause, mens der lades op.

Det er jo heller ikke værre, end du kan købe et ekstra batteri senere, hvis pauserne bliver for mange/lange, så du kan lade det ene mens du bruger det andet.
@djaydjay: Jo højere Ah et batteri har, jo flere celler er sat i parallel, og da hver enkelt celle har en begrænsning for hvor mange ampere, de kan afgive, så vil flere celler i parallel øge denne begrænsning. Dermed er Ah ikke KUN et udtryk for, hvor længe det kan bruges, men også for hvor høj spidsbelastning, det kan holde til. Jo højere spidsbelastning jo sværere er det at "tvinge apparatet i knæ" - hvis du forstår hvad jeg mener.   

Hellere leje end at bo på gaden.
Kolding75 skrev den 24-07-2021 14:04:54

@djaydjay: Jo højere Ah et batteri har, jo flere celler er sat i parallel, og da hver enkelt celle har en begrænsning for hvor mange ampere, de kan afgive, så vil flere celler i parallel øge denne begrænsning. Dermed er Ah ikke KUN et udtryk for, hvor længe det kan bruges, men også for hvor høj spidsbelastning, det kan holde til. Jo højere spidsbelastning jo sværere er det at "tvinge apparatet i knæ" - hvis du forstår hvad jeg mener.   

 Enig i det selvfølgelig vil fungere bedre, med et større batteri. MEN.
1. vi aner ikke hvor meget hæk trådstarter har. Er det eks 20 m i et mindre rækkehus, så vil det være overkill med større batteri, er det derimod 100 m så vil det nok være en meget god ide med større batteri.

2. Nu kender vi heller ikke trådstarters økonomi. Men lad os antage han ikke vælter i penge, så vil jeg da klart helst, have en ordentlig klipper, og kulløs er et must have. Men gerne i den lidt bedre serie. Og så have en klipper man kan være glad for mange år frem i tiden, end en billigere model og et nyt batteri. Så kan trådstarter senere opgradere med endnu et eller flere batterier med flere ah. 
Annonce
@BTA Handyman: Jeg er enig med dig, jeg ville bare lige forklare, at det ikke kun er arbejdstiden, der afhænger af højere Ah. Umiddelbart ville jeg ikke låse mig selv til at købe en Makita hækklipper fordi jeg har et 1,5Ah Makita batteri - mange køber billigere produkter som feks. Worx, og er meget glade for det.

Hellere leje end at bo på gaden.
Kolding75 skrev den 24-07-2021 14:19:50

@BTA Handyman: Jeg er enig med dig, jeg ville bare lige forklare, at det ikke kun er arbejdstiden, der afhænger af højere Ah. Umiddelbart ville jeg ikke låse mig selv til at købe en Makita hækklipper fordi jeg har et 1,5Ah Makita batteri - mange køber billigere produkter som feks. Worx, og er meget glade for det.

 Uden tvivl. Jeg kender ikke klippere fra andre mærker da jeg kun kan snakke om det jeg har, og har erfaring med. Havde dog en Pro stihl på benzin før. Selvom den kostede 2,5 gange mere fra ny, end min Makita så får jeg en del mere effekt ud af makitaen. Så derfor min anbefaling. 😀

@BTA Handyman: Jeg har selv en DUH602, magen til din men med et "finere" skær, og den ville jeg da også anbefale - men den er dyr ift. hvad man ellers kan få. Desuden synes jeg, at knapperne er en smule skrøbelige på den - særligt den ovenpå håndtaget sidder ret let fast, hvis der kommer snavs / et sandkorn i. Men hvor er det bare lækkert, at man kan rotere håndtaget, så man ikke skal vride håndleddet, når man klipper vertikalt!  

Hellere leje end at bo på gaden.
Kolding75 skrev den 24-07-2021 14:57:41

@BTA Handyman: Jeg har selv en DUH602, magen til din men med et "finere" skær, og den ville jeg da også anbefale - men den er dyr ift. hvad man ellers kan få. Desuden synes jeg, at knapperne er en smule skrøbelige på den - særligt den ovenpå håndtaget sidder ret let fast, hvis der kommer snavs / et sandkorn i. Men hvor er det bare lækkert, at man kan rotere håndtaget, så man ikke skal vride håndleddet, når man klipper vertikalt!  

 Jeg har ikke oplevet nogen problemer med knapperne. Hvad er det for nogle knapper du har problemer med? 

@BTA Handyman: Den ovenpå håndtaget, som man trykker ned med håndfladen - der kom et sandkorn fra en beskidt handske ned i klemme, og så sad knappen fast. I det hele taget er det en komplet ligegyldig sikring med den knap, så efter at have fisket skidtet op med en hobbykniv blev der sat et stykke gaffatape over = problem løst!

Hellere leje end at bo på gaden.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis