Bærende væg - et skævt tandsæt

Godaften kloge folk,

Jeg har fået et par murere til at lægge en jernbjælke ind for at kunne fjerne en bærende væg. Overlæg skulle være 20 cm.
Murerne fjernede nogle af stenene i de øverste par skifter, og et par af dem røg vist lidt længere ind end de 20 cm (nok fordi de tog de par sten i fugerne) , så det nu ligner lidt et gammelt skævt tandsæt.

Hvordan ville I gribe an at få en relativt lige lodret side der? Mørtel og et par stenstumper? En "kasse" af gips? Sidstnævnte har jeg overvejet, men så skal jeg føre den om på den anden side også for, at det ser pænt ud. Og der står en brændeovn, og så har jeg pludselig et andet afstandskrav for denne, som står fint tæt på en pudset væg.

På forhånd tak!

Et par billeder kan måske illustrere problematikken:
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hvor skal muren afsluttes ?
jeg ville nok bare starte med nogle stumper og mørtel. skal det pudses betyder det ingenting
subwoof skrev den 23-07-2021 21:50:27

hvor skal muren afsluttes ?
jeg ville nok bare starte med nogle stumper og mørtel. skal det pudses betyder det ingenting

Tak, subwoof! 

Nederst på øverste billede ser du et noget "renere" snit i stenene. Som i øvrigt fortsætter rent i det niveau ned til gulvet. Muren (altså de 20 cm mur) skal være i det niveau hele vejen op. 

Jeg tænker også, at mørtel og et par stumper er vejen frem - og så puds udenpå. 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Det skal klart mures op med nogle stumper sten og noget mørtel. Når du skal til at pudse det op sætter du et bræt fast lodret for enden af muren. Kanten af denne skal passe som leder for pudsning på den ene side. Så kan man pudse op imod dette bræt og du vil få en pæn skarp kant. Hvis muren skal stå uden dør i eller lignende vil det være godt at pudse en hjørne forstærker med ind
Nogle timer efter kan brættet tages af. Du banker forsigtig på den så det revner imellem mørtel og bræt.
Så kan brættet flyttes så der kan pudses fra den anden side.
Når det er næsten tørt næste dag kan du pudse mur enden op imod de 2 skarpe kanter. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 23-07-2021 23:23:11

Det skal klart mures op med nogle stumper sten og noget mørtel. Når du skal til at pudse det op sætter du et bræt fast lodret for enden af muren. Kanten af denne skal passe som leder for pudsning på den ene side. Så kan man pudse op imod dette bræt og du vil få en pæn skarp kant. Hvis muren skal stå uden dør i eller lignende vil det være godt at pudse en hjørne forstærker med ind
Nogle timer efter kan brættet tages af. Du banker forsigtig på den så det revner imellem mørtel og bræt.
Så kan brættet flyttes så der kan pudses fra den anden side.
Når det er næsten tørt næste dag kan du pudse mur enden op imod de 2 skarpe kanter. 

 Mange tak for svar, Erik! Og en rigtig fin beskrivelse. 

Det er vist sådan, det bliver. Ved du også:
1. Hvornår kan man pudse på stenstumper og mørtel?
2. Hvornår kan man overfladebehandle puds med forankringsgrunder og maling?

Er det efter de 28 dages gennemhærdning for begges vedkommende? 
Puds på indmurede stenstumper kan ske efter nogle timer, når det står stabilt.
Mørtel og cement har ikke samme egenskab som f.eks. sandspartel. det sidste skal luft tørre og kan derfor ikke tørre op i tykke lag. Mørtel og cement hærder med det vand der er blandet i og derfor ikke afhængig af lag tykkelse. Når du murer på gamle meget tørre sten, så trækker det hurtigere vandet ud, og derfor er det stabilt hurtigere. Husk at forvande.
Efterbehandling efter ca. 1 uge når du kan se t det er hvidtør. Det er beton der har en hærdetid på 28 dage. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også