Markise køre kort og bipper, defekt eller?

Hej
Jeg har forsøgt at hjælpe med at få liv i en 11år gammel markise af ukendt fabrikat idag, men uden at det helt lykkedes, dog er det mere liv i den nu end før.
Drivenheden i markisen er en homey tubular motor tm45-40

Historik:
Sidste sommer kunne markisen køre ud som normalt, skulle den køres ind var der ingen respons på tryk på fjernbetjening, hvis vi afbrød strømmen kunne markisen køres ind med tryk på fjernbetjening.

I vinters begyndte der at være en konstant lav bip lyd, vi konkluderede dette var markisen så strømmen blev pillet fra.

Her til foråret satte vi igen strøm til markisen, den begyndte igen at bippe.

Jeg har idag adskilt markise og trukket drivenheden ud. Alt set umildbaret fint ud (har ikke grej her til at måle nærmere på det). Ingen korrosion, ødelagte ledninger, elektronik set intakt ud etc.

Jeg satte strøm til drivenheden seperat og bip lyden var stoppet, trykker jeg på ud køre motoren kort den ene vej og stopper med et bip, trykker jeg ind køre den kort den anden vej og stopper med et bip.

Jeg prøvede så at samle drivenheden igen og derefter montere den i markisen.
Nu er der ingen konstant bip lyd, markisen køre ca 1-2cm ud, giver et bip og stopper, holdes ud knappen inde gentages ovenstående sekvens blot og markisen kommer langsomt ud i små step.
Trykkes der på ind køre den ca 2-4cm, giver et bip og stopper, holdes ind knappen inde gentages ovenstående sekvens blot og markisen kommer langsomt ind i små step.

Konklusion:
Fjernbetjening/montager virker
Elektronisk endestop virker
Motor virker

Hvorfor virker markisen så mon ikke?
Overbelastnings sikring defekt og stopper motor?
Kondensator defekt så spænding på motor ikke opretholdes til drift?
Elektronik defekt?

Nogen der har oplevet noget lignende og fundet en løsning?

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har reddet en markise ved at skifte kondensator. Du kan afmontere kondensator, sætte strøm på den fra stikkontakt, Tage strømmen fra og derefter kortslutte kondensator ben. Hvis det giver et lille smæld og en gnist så er kondensator ok. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Det kunne også være at den har fejl på sine endestop. Det plejer at være nogle skruer på motoren, som hhv. Definerer inde stop og ude stop. Har du forsøgt at skrue på dem? Hvis det giver dig lidt længere driftstid, så er det måske der du skal forsøge dig?

@Ev elmand - det prøver vi

@mdn - endestop virker som de skal
Rene M. Chr skrev den 24-07-2021 19:13:54

@Ev elmand - det prøver vi

@mdn - endestop virker som de skal

Hvis motoren kun kører en 2-4 cm, så virker de jo ikke som de skal eller? Jeg havde samme problemer, med min markise, dog trådført, hvor der var sket et eller andet med indstillinger. Så jeg ville stadig forsøge mig med at dreje på stille skruerne og se om den kan køre længere herefter.

@ev elmand kondensator ser ud til at fungere, den trækker en fin gnist

@mdn det har jeg forsøgt, det gør ingen forskel. Min konklusion at endestop virker er når et endestop er aktiveret kan markisen kun køre modsat vej
Annonce
Ok, så har jeg formuleret mig forkert. 🙂

Du skal så flytte dine endestop. Det burde du kunne gøre ved at dreje på de skruer på motoren, jeg gætter på også er på din markise. Håber det kommer til det fungere.

Fandt du en løsning?
Jeg har fået en markise med en Homey TM45-40/12R(DY) motor. Den bipper konstant når den tilsluttes strøm, men den kører ingen steder og reagerer ikke på fjernbetjeningen.  
Jeg kan ikke finde manualer til nulstilling af motoren, og alle forsøg på at kode betjeningen er mislykkes.

Jeg har før skiftet kondensator på en anden markise, men der var fejlbilledet et andet. Jeg har også afmonteret og målt kondensatoren i Homey-motoren, og den fejler ikke noget.

Hvad gør en klog?  
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis