Hej
Jeg har forsøgt at hjælpe med at få liv i en 11år gammel markise af ukendt fabrikat idag, men uden at det helt lykkedes, dog er det mere liv i den nu end før.
Drivenheden i markisen er en homey tubular motor tm45-40
Historik:
Sidste sommer kunne markisen køre ud som normalt, skulle den køres ind var der ingen respons på tryk på fjernbetjening, hvis vi afbrød strømmen kunne markisen køres ind med tryk på fjernbetjening.
I vinters begyndte der at være en konstant lav bip lyd, vi konkluderede dette var markisen så strømmen blev pillet fra.
Her til foråret satte vi igen strøm til markisen, den begyndte igen at bippe.
Jeg har idag adskilt markise og trukket drivenheden ud. Alt set umildbaret fint ud (har ikke grej her til at måle nærmere på det). Ingen korrosion, ødelagte ledninger, elektronik set intakt ud etc.
Jeg satte strøm til drivenheden seperat og bip lyden var stoppet, trykker jeg på ud køre motoren kort den ene vej og stopper med et bip, trykker jeg ind køre den kort den anden vej og stopper med et bip.
Jeg prøvede så at samle drivenheden igen og derefter montere den i markisen.
Nu er der ingen konstant bip lyd, markisen køre ca 1-2cm ud, giver et bip og stopper, holdes ud knappen inde gentages ovenstående sekvens blot og markisen kommer langsomt ud i små step.
Trykkes der på ind køre den ca 2-4cm, giver et bip og stopper, holdes ind knappen inde gentages ovenstående sekvens blot og markisen kommer langsomt ind i små step.
Konklusion:
Fjernbetjening/montager virker
Elektronisk endestop virker
Motor virker
Hvorfor virker markisen så mon ikke?
Overbelastnings sikring defekt og stopper motor?
Kondensator defekt så spænding på motor ikke opretholdes til drift?
Elektronik defekt?
Nogen der har oplevet noget lignende og fundet en løsning?