Skift katalysator på Berlingo 1.4, 2005

Hej kære bilkyndige

Jeg har en gammel Berlingo som skal have skiftet katalysatoren.

Jeg er nybagt bilejer, men har lavet en del Lds i andre henseender.
Fra 3.hånd har jeg fået at vide at det er en meget nem operation, så jeg har lyst til at kaste mig ud i det.

Når jeg søger efter en passende katalysator koster de omkring 1000kr, men de mekanikere jeg har hørt, vil have mindst 3000, for noget der tager omkring 30 min (efter hvad jeg har fået at vide).

Er der nogen som gjort det før, og ved om der er nogen ben i det?

F.eks er jeg i tvivl om katalysatoren er den der sidder tættest på udstødningen, eller nærmere motoren..

På forhånd tak.

Mvh Mikkel

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den er nem at skifte. Der sidder fire møtrikker som du tager nedefra under manifolden (du skal bruge en topnøgle og et par lange forlængere), og så løsner du forrørets samling i den anden ende.
Katalysator og forrør hænger sammen som en enhed.
Du kan ikke regne med priserne en mekanikker opgiver - dels tjener de på reservedele og dels er de bundet af faste leverandører. Katalysatoren er monteret lige efter manifolden, nogle gange direkte på endda, da temperaturen derinde skal være meget høj. Før du går i gang, er det en god ide med lidt rustopløser på bolte/møtrikker. undersøg lige om mellem og bagpotte er ok, det er træls at skulle på den igen et halt år efter. Nye gummiophæng, pasta til rør samlinger og pakning til flancer, er også godt. Ellers er det såmænd nemt nok. Er lampdasonden til at betale, så skift den også.
Autodoc kat.​​​

 

Jeg har fundet en mekaniker som vil skifte katalysatoren ret billigt.

Men han tænker at save den gamle af, og svejse den nye på.

Fungerer det fint, eller er der nogen problemer i det?

Mvh Mikkel
Det fungere sikkert fint, men så skal der svejses igen, hvis udstødningen fra kat og bagud skal skiftes.
Så hvis samlingen kan adskilles. ville jeg foretrække en løsning uden svejsning.


Vi prøver igen, i morgen --
1000 kr. for en katalysator? Så er jeg ret sikker på, at det er en tom kinesisk blikdåse = dumper til syn.
Mht. skære/svejse: det er en mulighed, sikkert baseret på at mekkeren ved hvor f@ndens fast boltene sidder på det sted, de er nærmest vokset fast.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis