Fugeunderlag i fyrretræsgulv

Jeg er endelig klar til at lægge fuger i et fyrretræsgulv efter at have fræset ud. Dybden er cirka 9mm og bredden varierende fra 5helt op til 10mm visse steder. Gulvet var meget uens før fræsningen!

spørgsmålet er, hvordan jeg bedst laver en fugebund i rillerne. Der er ikke meget plads at arbejde med i de smalle stykker, og jeg har ikke arbejdet med det klæbende bånd før - eller anden form for fugebund i øvrigt.

Min oprindelige tanke var at strø sand ud i fugerne, som kan kompensere for de forskellige bredder. Jeg gætter på, at det bare skal være så fint sand som muligt. Måske findes der en løsning, jeg har overset - klæbende underlag, fugebund og sand er dem, jeg har overvejet indtil nu.

Nogen input på det gode valg her?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kan du sende et billede af projektet? Jeg er lidt i tvivl om hvad det præcis er det går ud på? - Men jeg er nysgerrig. :D
Hvis de var samme bredde kunne du bruge gavebånd, evt med en klat lynlim hist og her for at holde det nede.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Jeg brugte et rettebræt til at føre overfræseren langs for at få så lige fuger som muligt, men når brædderne var indbyrdes skæve i forvejen, var det ikke helt nemt. Desuden er nogle af mine afslutninger med stemmejernet blevet upræcise og ikke samme bredde som resten af fugen. Men pyt - resultatet er alligevel meget pænere end det oprindelige gulv.
Angående gavebånd kunne jeg måske lægge dobbelt på de brede steder? Fraråder I sand som underlag?
Annonce
Opfølgning hvis nogen skulle ende op med samme spørgsmål:

Det viste sig at være vanskeligt at finde smalt gavebånd - så svært at jeg gav op og købte ovntørret sand i stedet.
Jeg dryssede nænsomt sandet fra en kop med tynde sider, så det ikke spredte sig ud over fugen, og fordelte det med en fin pensel. Det gik helt nemt - jeg tror faktisk, det var lettere end at gå i gang med gavebånd og lim. 
Du har faktisk lavet en nydelig nådling på de gamle gulvbrædder. Det skal du have ros for.

Sand er ikke det optimale, men da det ikke er et skibsdæk udsat for elementernes vold går det nok.

Næste gang vil jeg anbefale alt fra strimler af toiletpapir, avispapir til gamle kassettebånd som fastholdt med almindelige knappenåle elle små stifter som bundstop.

Bundstoppet behøver ikke passe præcist. Det skal først og fremmest hindre fugemassen fæstnes til bunden.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også