Hvad skal affugteren stå på?

Hej

Vi har et kælderrum på ca 30m2 der er åbent ud til terræn, hvor temperaturen i rummet normalt er et par grader lavere end i resten af huset. i den ene ende af rummet er der en trappe op til vores stue, der er ikke nogle dør imellem der kan lukke af for rummet, og pt. bliver det brugt til soveværelse.

Vi har oplevet at i rummet  kunne der godt blive en lidt en indelukket lugt, og den forsvandt når vi lufter ud i ca 20-30min

Nu har jeg så købt mig et hydrometer og kan se at luftfugtigheden kan kommer op på 70-75% i rummet når efter vi har sovet ,den falder dog relativt hurtigt til 50-60% hvis vi lufter ud i ca. 20-30min.

Nu har vi så købet en Eeese Adam affugter til at tage fugten med som har kørt en lille uges tid, den er sat til at stoppe ved 45% luftfugtighed, og vi kan mærke en tydelig forskel i rummet, som er blevet mere lugtfrit (hvis man kan sige det på den måde)

Så er spørgsmålet så, hvad skal affugteren stå på?
Den kan indstilles fra 40-60% og med 5% interval.

lige meget hvor jeg søger kan jeg ikke finde ud af om den skal stå på 40,45, 50, 55%

Så hvad vil i mene var det rigtige valg?

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du overvejet at forsøge dig frem med indstillingerne, der kan være lokale forhold, som ikke er til at bedømme siddende ved en computer.

fase
Her er et bud fra Samvirke. Den relative fugtighed bør ligge på 30-60 %. Om vinteren i den lave ende og om sommeren i den høje – dvs. under 60-65 procent om sommeren og under 40-45 procent om vinteren.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Hej

Ok så hvis jeg sætter den til 50-55% er der ikke noget forgjort i det.

jeg vil prøve at ændre indstillinger også prøve os lidt frem til hvad for en indstilling vi syntes er bedst.

BR
     Manley

Skimmelsvamp begynder at vokse ved 70% rf, så hvis du indstiller på 65% skulle du være sikker.
Det kan være vanskeligt at finde et hygrometer der viser rigtigt. Det er ret let at kontrollere. Læg hygrometret i en plastpose og stil lidt køkkensalt derind. Dryp 2-4 dråber vand i saltet og luk posen. Efter 3-5 timer skal hygrometret vise 65%.

Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis